از آداب اجتماعی چه می دانیم ؟

لباس و پوشش ظاهري یا همان هویت بصری فردی تاثیر  مؤثري در ارتباطات و مراودات کاری دارد ، همین باعث می شود در اولین ارتباط اجتماعی به اولین پیامی که متمرکز می شویم اطلاعاتی است که از پوشش طرف مقابل دریافت می شود .  همین امر مهمترین انتشار پیام اطلاعاتی از شخصیت ، منش و  رفتار است . بنابراین قبل ارسال پیام های کلامی با پوشش خود و ارسال پیام های غیر کلامی اولین ارتباط  بین افراد شکل می گیرد .

آراستگی ظاهری ، نه به معنای شیک پوشیدن بلکه به معنای تمیزی و تناسب داشتن از نکات مهم ارسال پیامهایی است که در طول روز دائم در حال انتشار آن به دایره ارتباطی هستیم .
با توجه به موارد ذکر شده و مقدمه فوق باید حساسیت ویژه ای در تمیزی ، تناسب و معطر بودن پوشش ظاهری خود داشته باشیم و نکته بسیار مهمتر از تناسب رنگ ، جنس و طرح لباس ، وجود تناسب در رسمی بودن و غیر رسمی بودن جلسه یا ارتباطی که با افراد برقرار می کنیم است. متاسفانه در ایران دچار یک بی توجهی خاص و گاها عمدی نسبت به این امر داریم ، و رفته رفته به انسانهای اولیه تبدیل خواهیم شد ، شاید به نظر خواننده کمی در حال زیاده روی باشم اما با نیم نگاهی به افراد در کسب و کار هخای مهم متوجه می شویم ، حداقل های این استانداردهای رفتاری را رعایت نمی کنند و تاکید بر سادگی دارند ، که همه اینها معانی متفاوتی دارند . لطفا به این موضوع حساسیت داشته باشید .

فرم لباس رسمی
معمولا فرم لباس برای میهمانی ها، جلسات سازمانی و پست ها و مشاغل مهم سازمانی متفاوت و مهم و الزامی  است .

کت و شلوار
معمولا کت و شلوار باید تناسب داشته باشد با موضوع مهمانی یا مراسمی که دعوت می شوید ، قطعا مهمانی که برای وعده صبحانه با مدیران برگزار می شود و جلسه ای که برای هم اندیشه در یک سازمان تشریف می بردید و سخنرانی که برای تعداد از مخاطبین انجام می دهید بسیار متفاوت است ، که می تواند این تفاوت در رنگ ، طرح و حتی مدل کت و شلوار شما الزام باشد .

 پیراهن
پیشنهائ و توصیه می گردد ؛ پیراهم شما با کت و شلوار و دگر پوشش شما تناسب داشته باشد .

کفش
توصیه می شود برای قرار های رسمی از کفش های مدل هشترک استفاده کنید که تناسب با رنگ پوشش داشته باشد . و برای قرار های غیر رسمی از کفش های تخت صاف ( بدون پاشنه) استفاده نمایید.

کلاه
اگر از کلاه استفاده می کنید به زمان و فصل توجه کنید،در بهار و تابستان از کلاه رنگ روشن و در پاییز و زمستان از کلاه تیره )مشکی(استفاده کنید،سعی کنید مخمل بپوشید.

لباس رسمی خانم ها
به یاد داشته باشید . مهمترین اصل در لباس، آراستگی آن است . پوشش رسمی و سازمانی در کشور ایران ، مانتو و مقنعه می باشد . و برای بعضی از سازمانها کت و دامن همراه با مقنعه یا کلاه مهمانداری می باشد .

نکات مهم در تهیه کت و شلوار های مردانه
بی تردید هر شغل و پستی که داشته باشید باید هرچندوقت یک بار کت و شلوار به تن کنید ، خواه در یک جلسه رسمی سازمانی و یا در یک جلسه هم اندیشی و یا یک مهمانی ، اما آنچه بسیار مهم است ، دانش و اطلاعات خرید یک کت و شلوار مناسب اندام و جلسه ای که دارید .

 

 پوشش مناسب آقایان در محل کار

 انتخاب لباس کار شما باید  هم جنبه حرفه ای هم جنبه شخصیتی شما را منعکس کند. لباس کار شیک برای مردان تاثیر قدرت ، و تاجری را با جذابیت شخصی و اعتماد به نفس بوجود می آورد.پیدا کردن لباس کاملا مناسب ممکن است سخت باشد. طبیعی است که در ابتدا برای پیدا کردن آن نا امید شوید، اما امیدتان را به خاطر اینکه بعضی  نگاه های  مدرن بالاخره به این کلوب لباس کار افتاد از دست ندهید. متریال ها و سبک های جدید در همه مغازه های مردانه فروشی پیدا می شوند. از نظر رنگ، لباس ها دیگر فقط در رنگ مشکی پیشنهاد نمی شوند، بلکه در رنگ های  تیره دیگر، طیف های مختلف از تیره مانند رنگ زغال چوب و خاکستری روشنتر از لباس نیروی در یایی و قهوه ای مایل به زرد  نیز موجود می باشند. به هر حال شما کاملا از زنجیر های سنت رها نشده اید. هر لباس کاری باید برای محیط آن مناسب باشد.

 رنگها

رنگ لباس شما باید با شما همخوانی داشته باشد، قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین تاثیر ممکن را بوجود آورد. از رنگ های خیلی روشن اجتناب کنید، بویژه از همه سفید ها. سایه روشن ها، مثل قهوه ای مایل به زرد  ، محبوبیت را بیشتر می کنند، اما مطمئن شوید که در سمت تیره باشد. رنگ های روشن کوچکترین لکه را نمایان می کند. چروکی ها را نمایان می کنند، استفاده عمومی دارند، و در آخر روز وحشتناک به نظر می رسند.

رنگ های براق معمولا برای لباس کار مردان مناسب هستند. لباس های براق در چشم می آیند و بدون اینکه زننده باشید شما را در نظر دیگران مشخص می کند . رنگ های براق معمول شامل سیاه، آبی نیرو دریایی و قهوه ای تیره است. رنگ های طیف خاکستری  هرگز برای رنگ های براق انتخاب خوبی نیستند. طرح ها می توانند برای زیبایی دادن به لباس مردان کمک کنند ،حتی اگر  لازم باشد از رنگ ها استفاده مناسب نکنیم. طرح های سنتی راه راه، چهار خانه یا استخوان ماهی هنوز مد هستند. اما  الان طرح هایی نظیر شطرنجی و راه راه دو رنگه و چند رنگه نیز وجود دارد.

 پارچه ها
پارچه های لباس مردانه تغییر کرده است، اما نه خیلی زیاد. پارچه های پشم، کتان و ابریشم هنوز مورد علاقه هستند. در یک ترکیب پارچه پلی استر بیسار خوب است، اما وقتی به تنهایی استفاده می شود به نظر ارزان می آید. پارچه کشباف خیلی مناسب نیشتند و تقریبا استفاده نمی شوند.  پارچه های کتانی خوب هستند ولی به راحتی چروک می شوند. با توجه به آب و هوایتان آن را انتخاب کنید زیرا این پارچه شما را در هوای گرم خنک نگه می دارد.

برازندگی
برازندگی یکی از مهمترین چیزها در رابطه با لباس کار می باشد. لباس تمیز به شما ظاهری پاکیزه می دهد. دقت کنید که درزها صاف باشند. مطمئن شوید که لباس شما مشکلی با لوازمی که معمولا در جیب هایتان می گذارید نداشته باشد. بلندی آستین ها مهم هستند، و یک آستین ایده آل باید تا مچ دست بلندی داشته باشد، در راستای انگشت شصت. اگر آستین ها بلند تر باشند شما را به طرز باور نکردنی  کوتاه قد نشان می دهند. اگر بلند تر باشند شما را مانند زرافه ای در لباس مردانه نشان می دهند. شلوار باید کمی روی کفش بیوفتد. لبه پشت شلوار شما هرگز نباید آنقدر بلند باشد که زمین را لمس کند. به خاطر بسپارید که سنگشور شلوار اگر کلفت باشد پا را کوتاهتر و اگر نباشد بلندتر نشان می دهد.

راحتی ژاکت و شلوار را با بلند کردن ، خم کردن و کشیدن دست ها و پاها امتحان کنید. اگر بیشتر وقت خود را نشسته می گذرانید مطمئن شوید که که کمر شلوارتان راحت باشد. همچنین مطمئن شوید که تکمه های ژاکت به راحتی باز و بسته می شوند که برای در آوردن لباس با مشکل مواجه نشوید. داشتن خیاط برای  بهترین راه برای تضمین  بهترین پارچه ، رنگ و برش است. اگر می خواهید انتخاب ارزانتری داشته باشید سعی کنید که لباس را بخرید. تغییرات بیسار کوچکی در حد کوتاه کردن آستین می توان در آن ایجاد کرد.

 لوازم
لوازمی که استفاده می کنید می تواند ظاهر شما را بد کند. کفش و کمر بندتان باید همیشه با هم ست باشد، و باید تیره تر از لباستان باشند.  کراوات یا دستمال گردن باید با لباس مکمل یکدیگر باشند. انتخاب کراواتی که با رنگ لباس شما ست باشد به شما ظاهری پر انرژی و شیک می دهد.

درست است که قضاوت از روی ظاهر افراد خیلی کار درست و اصولی نیست ولی این را بدانید که مدیر و همکاران شما برای آشنایی با شما درب ورودی جز ظاهرتان نمی شناسند. این مطلب شما را با قوانین  مد در محیط کار و صعود از نردبان موفقیت آشنا می کند تا با ظاهری مورد اطمینان و کارآمد در محیط کارتان ظاهر شوید.

 چند قانون مهم در پوشش: 

قانون اول : ورود به یک بخش تازه نیاز به پوشش متفاوت دارد

اگر شما مشتاق هستید مدیر اجرایی یک کمپانی شوید در حالی که هرروز با صندل های جلو باز سر کار می روید، بهتر است این پوشش را فراموش کنید.باید در سبک لباس پوشیدنتان تغییراتی اساسی ایجاد کنید . باید خودتان را آماده کنید تا اگر اتفاق افتاد که با یک مشتری مهم به همراه رئیستان در بیرون از شرکت قرار ملاقات دارید، حتی اگر لازم است از یک دوست صمیمی یک ساعت مارکدار ، کراوات گران قیمت و یا یک گوشی لمسی پیشرفته قرض کنید.

 

  قانون دوم : چسبیدن به عرف

اینکه کدام سبک پوشش برای محل کار شما مناسب است یک الگوی از پیش تعیین شده نیست بلکه بسیار بسیار به شکل سازمانی آنجا بستگی دارد. همه شرکت ها گوگل نیستند تا به ما اجازه دهند تا با هر پوششی که راحت هستید وارد شرکت شوید. ممکن است محل کار شما شرکت بورس یا یک برند با قدمت چندین ساله باشد که مدیران آن پیرمردهایی هستند که ظاهر آراسته و پوشیدن کت و شلوار رسمی شما را به هر چیزی ترجیح می دهند. اما اگر در یک شرکت نوپا با محیطی دوستانه مشغول به کار هستید می توانید از لباس های اسپرت و راحت استفاده کنید، اما به شدت از شلختگی خودداری کنید.

قانون سوم : برداشت اول

در پست جدیدتان ممکن است شما نگران پذیرفته و جدی گرفته شدنتان توسط همکارانتان باشید . ممکن است شما برای این مقام بیش از اندازه جوان و خام یا پیر و خسته باشید. اگر می خواهید ادراک دیگران را تغییر دهید انتخاب درست سبک لباستان اولین قدم است.اگر فکر می کنید خیلی جوان هستید سعی کنید مطابق یک فرد بالغ لباس بپوشید، کت و شلوار، رنگهایی با تن های گرم ،لوازم جانبی رسمی و به مدل موهای کوتاه و کلاسیک بچسبید. از طرفی اگر فکر می کنید کمی مسن به نظر می رسید   از لباسهای اسپرت استفاده کنید

 قانون چهارم : بدون زرق و برق

اجتناب کنید از زیورآلاتی مانند انگشتر، گردنبند و یا دستبندهایی که مثل النگو در دست شما می چرخند.تنها زیورآلاتی که مجاز به استفاده از آنها هستید، ساعت مچی و حلقه ازدواجتان است.

قانون پنجم : رنگ ها شما را مطمئن می کنند
 شما می توانید هر رنگی را برای پیراهنتان در محل کار انتخاب کنید به شرط آنکه زرق و برق دار و عجیب و غریب نباشند. اما سرمایه گذاری روی رنگهای رسمی مانند: سفید، مشکی، کبود، سایه روشن  بی خطر تر هستند.

 قانون ششم : این یک تناسب ایده آل است
هیچ چیزی بدتر از پوشیدن لباسی نیست که سایز شما نباشد، فرقی نمی کند تنگ یا گشاد باشد.اطمینان حاصل کنید پیراهنتان کاملا فیت شماست و به خوبی عیوب و کاستیهای اندام شما را می پوشاند. حتما قبل از انتخاب نوع کت یا پیراهنتان از خیاط یا کسی که بتواند شما را راهنمایی کنید سوال کنید . شاید ایده او برای اندام شما متناسب تر باشد.

قانون هفتم : شمارش معکوس نظافت
مهم نیست لباس شما چقدر گران قیمت باشد یا چقدر شما را خوش فرم و جذاب نشان دهد، اگر به خوبی نظافت و پیرایشتان را رعایت نکرده باشید. باید حداقل هر دوماه یکبار بسته به رشد موهایتان به آرایشگاه سر بزنید، هر روز صبح دوش بگیرید و موهایتان را مرتب کنید، هفته ای یکبار ناخن هایتان را کوتاه کنید، مراقب باشید تکه های غذا در لا به لای دندان هایتان گیر نکرده باشد، اگر لازم است یک نخ دندان همراهتان داشته باشید، حتما از دئودورانت مخصوص بدن و زیر بغل استفاده کنید. انتخاب یک ادکلان خوش بو و شیک نشانه خوش سلیقه بودن شماست.

 قانون هشتم : نکات از قلم افتاده
همیشه جوراب تیره رنگ بپوشید، کفش هایتان را برق بیندازید، جیب های کت و شلوارتان را خالی نگه دارید ،کیف دستیتان را مثل یک ساک پر نکنید، در ملاقات ها آدامس نجوید و روی میزتان را با پوست تخمه آرایش ندهید.

درست است که قضاوت از روی ظاهر افراد خیلی کار درست و اصولی نیست ولی این را بدانید که مدیر و همکاران شما برای آشنایی با شما درب ورودی جز ظاهرتان نمی شناسند.

 چرا مردان نباید جوراب سفید بپوشند!!
 مردان نباید جوراب سفید بپوشند. این یک قانون همیشگي در فشن و مد است؛ درست همانطور که ست بودن کمربند و کفش یک قانون کلي بدون چون و چرا است.

 در اینجا چهار دلیل را براي شما ذکر مي کنیم که چرا مردان نباید جوراب سفید بپوشن….

جوراب سفید با هیچ چیز ست نمي شود

اغلب آقایان معمولا شلوار سفید نمي پوشند؛ اگر شلوار سفید نپوشید، جوراب سفید با بیشتر لباس هاي شما هماهنگ و ست نمي شود. شما معمولا غیر از مواقعي که کت شلوار اسپرت روشن مي پوشید، شلواري انتخاب مي کنید که 02 درصد آقایان استفاده مي کنند: بیشتر اوقات شلوار جین، شلوار مدل ارتشي یا شلوار پارچه اي جلو راسته تیره رنگ مي پوشید. همانطور که مي دانید جوراب باید با شلواري که مي پوشید ست بشود. جورابهاي خیلي روشن و سفید با اکثر لباس هاي قفسه لباس شمامغایرت دارد. بنابراین سعي کنید به جاي جوراب سفید، جوراب هاي خاکستري، سرمه اي و مشکي تهیه کنید که به خوبي با لباس هاي شما ست مي شوند.

 کثیف شدن جوراب سفید

 اگر شما هم جزء آن دسته از افرادي هستید که جوراب سفید مي پوشید، باید توجه داشته باشید که لکه و آلودگي به طور مشخص و واضحي روي زمینه سفید جوراب شما دیده مي شود. بنابراین در میهماني و مراسم رسمي باعث شرمندگي و ناراحتي شما خواهد شد. خصوصا در فصل زمستان که آلودگي، کثیفي و برف و باران باعث کثیف شدن بیشتر جوراب مي شود. صحنه اي را مجسم کنید که مجبور هستید تا جورابهاي کثیف خود را از نگاه سایرین پنهان کنید تا کمتر دیده بشود! اما اگر جوراب تیره تري انتخاب کرده باشید، به کثیفي آن کمتر توجه مي شود.

 جوراب سفید ورزشي و غیررسمي است

 جوراب سفید همیشه جورابي غیررسمي و ورزشي است . بنابراین هیچ وقت نباید با لباس رسمي و کفش رسمي خود جوراب سفید بپوشید. جوراب سفید با شلوارک ورزشي، شلوار بنددار راحتي، پیژامه و کفش ورزشي خوب است؛ اما با لباس هاي دیگر مسخره و خنده دار مي شود.

 جوراب سفید خیلي خیلي معمولي است شما همیشه دوست دارید بهتر از قبل باشید و بهتر بودن منوط به مواجهه و مقابله با چالش هاي زندگي است. به همین دلیل شما مسولیت هاي جدیدي در محیط کار قبول مي کنید و سعي مي کنید پیشرفت کنید .

شما باید همین شیوه را در پوشیدن لباس و حضور در جامعه هم به کار ببرید و همیشه تلاش کنید تا بهترین را انتخاب کنید نه ساده ترین را. از لباس پایین  تنه شروع کنید.

 بجاي انتخاب روش ساده و خیلي معمولي در پوشیدن جوراب، حتما دقت کنید که جوراب با شلوارتان ست باشد. در مرحله بعد سعي کنید آن را با لوازم جانبي مانند کراوات یا دستمال جیب خود هماهنگ کنید. رنگ جوراب هاي شما ممکن است خیلي بي اهمیت و جزئي به نظر برسد، اما توجه به همین جزئیات است که افراد را از هم متمایز مي کند. پس پوشیدن جوراب سفید را فراموش کنید.

چگونه کت و شلوار را با کراوات هماهنگ کنیم

تطابق درست کت با یک کراوات مناسب، روش عالی برای خوب به نظر رسیدن است. به این نکات توجه کنید تا هماهنگ کردن درست کت و کراوات را بیاموزید.

1-  پیراهن هایی را که می خواهید با آن کت بپوشید، انتخاب کنید.  رنگ کت و پیراهن با یکدیگر باید هماهنگ و متناسب باشد.

2- برای یک کت شلوار و پیراهن ساده، می توانید از هر کروات ساده ای که رنگ آن با کت و پیراهن شما هماهنگ باشد، استفاده کنید. البته این همیشه به این معنا نیست که مثلا آبی را فقط با آبی بپوشید. شما می توانید یک کراوات زرد رنگ را انتخاب کنید که بر روی یک کت شلوار و پیراهن آبی عالی به نظر می رسد. اگر می خواهید از رنگ متضاد استفاده کنید، از گردونه رنگی استفاده کنید.
3- زمانی که پیراهن سفید می پوشید، هر نوع کراواتی با آن خوب به نظر می رسد. پوشیدن کت شلوار سفید نیز مانند یک بوم سفید نقاشی است که شما می توانید هر رنگ و طرح کراواتی را که دوست دارید با آن بپوشید.

4- برای کت و شلوار راه راه، اگر راه های آن ضعیف و کمرنگ هستند، رنگ خود کت را زمینه اصلی قرار بدهید و کراوات را با آن هماهنگ کنید، درست مثل اینکه یک کت ساده پوشیده اید. اما اگر راه های کت برجسته و مشخص هستند، کراواتی را انتخاب کنید که به خوبی با رنگ راه های کت شما هماهنگ است. کتی با راه های قرمز مشخص را می توانید با کراوات قرمز رنگ بپوشید. کراوات شما می تواند ساده یا طرح دار باشد، اما مهم این است که با رنگ راه های کت متناسب باشد.

5-برای پیراهن طرح دار، رنگ کراواتی را انتخاب کنید که هنگام نگاه کردن به پیراهن از دور، آن رنگ غالب و برجسته است. شما می توانید با این پیراهن، یک کراوات طرح دار، راه راه یا چهارخونه بپوشید. به خاطر داشته باشید که وقتی کراوات طرح دار انتخاب می کنید به رنگ غالب آن دقت کنید تا با رنگ اصلی پیراهن طرح دارتان هماهنگ باشد.از طرف دیگر هماهنگی کت و کراوات مطرح است. اگر می خواهید کراواتی با رنگ متفاوت بپوشید، مطمئن بشوید که رنگ مناسبی را انتخاب می کنید. شما می توانید برای این کار از کالیته رنگی کمک بگیرید. به عنوان مثال یک پیراهن صورتی را با یک کراوات قرمز رنگ یا کراوات آبی روشن؛ پیراهن آبی را با کراوات زرد، طلایی یا آبی؛ و پیراهن مشکی را با کراوات سفید، خاکستری یا نقره ای بپوشید.
به خاطر داشته باشید که کت شلوار، پیراهن و کراواتی که انتخاب می کنید، هرسه طرح دار نباشد. حداقل یکی  ازآنها باید ساده باشد.
 اگر پارچه لباس طرح دار است، آن را کنترل کنید تا مطمئن بشوید که طرح و الگوهای پارچه در قسمت دوخت و  درزها، خصوصا در ناحیه شانه، یقه و جیب های دوخته شده به لباس، مرتب و یکدست باشد.

6- اگر پارچه لباس طرح دار است، آن را کنترل کنید تا مطمئن بشوید که طرح و الگوهای پارچه در قسمت دوخت و درزها، خصوصا در ناحیه شانه، یقه و جیب های دوخته شده به لباس، مرتب و یکدست باشد.

7-پارچه را بالا ببرید و در مقابل نور نگاه کنید و مطمئن بشوید که بافت پارچه محکم است و نخ و تار و پود خراب یا شل نداشته باشد؛ اگر پارچه مهره دوزی یا پولک دوزی شده است، دقت کنید که آنها کاملا چسبیده و متصل به پارچه باشند.

8- بافت و تار و پود پارچه را امتحان کنید. تارهای عمودی باید مستقیم از بالا به پایین لباس باشد و تارهای افقی  باید با زاویه نسبت به آنها امتداد داشته باشد.

9- پارچه های ضخیمتر و سنگین تر مانند پشم را مچاله کنید تا ببینید که آیا به حالت اولیه برمی گردد. در این صورت مقاوت پارچه را نسبت به چروکیدگی می سنجید.

10-به لبه های لباس دقت کنید. لبه های دوخته شده لباس باید تقریبا نامرئی و غیر قابل مشاهده باشد. لبه پایین لباس باید راست و مستقیم باشد و منحنی یا چین خورده نباشد.

11-قد پارچه را مقایسه کنید: شلوار، پیراهن، دامن یا هر لباسی که قصد خرید آن را دارید، از وسط درازای آن تا بزنید تا مطمئن بشوید که دو طرف چپ و راست متقارن است. چک کنید که طرف چپ و راست یقه از نظر شکل و اندازه برابر باشد.

12- اطمینان حاصل کنید که جیب های دوخته و وصل شده به لباس کاملا یکنواخت و صاف روی لباس قرار گرفته باشد و فاصله ای بین جیب و جلوی پارچه نباشد. وقتی که لباس را در حالت عمودی نگاه می دارید نباید جیبها آویزان بشود.

13-دقت کنید که آستر لباس با برش پارچه لباس منطبق باشد. آستر لباس باید به طور یکنواخت قرار گرفته باشد و نباید تا لبه انتهایی لباس امتداد داشته باشد.

14-مطمئن بشوید که دگمه ها و جادگمه ها محکم دوخته شده اند. معمولا هرچه پیراهن تعداد دگمه بیشتری داشته باشد، کیفیت بهتری نیز دارد. داشتن دگمه اضافی هم نکته مثبتی است.

15-قبل از خریدن پیراهن آن را امتحان کنید، دگمه های آن را کاملا ببندید.دقت کنید که دگمه ها در جای مناسب خود قرار گرفته باشد تا پیراهن در قسمت قفسه سینه از هم باز نشود.

16-گر لباس زیپ دارد، زیپش را چند بار بالا و پایین بکشید تا مطمئن بشوید که به راحتی و نرمی حرکت می کند و گیر نمی کند. زیپ معمولا باید به رنگ لباس باشد.

یك پیراهن مردانه مناسب انتخاب كنیم

شما احتمالا در طول روز مدت زیادی پیراهن مردانه به تن دارید، خصوصا در محیط کار؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که پیراهن های شما راحت و با دوام هستند.

 انتخاب اندازه مناسب

دگمه های پیراهن را تا بالا ببندید، شما باید بتوانید دو یا سه انگشتان را بین یقه پیراهن و گردنتان قرار بدهید.

بازوی خود را خم کنید. آستین پیراهن باید به اندازه کافی بلند باشد، به طوریکه هنگامی که بازویتان را حرکت می دهید، سرآستین ها به دور مچ شما کشیده نشود.

چک کنید که سرآستین ها راحت و اندازه باشد و بر روی دستتان رد باقی نگذارد. شما نباید بتوانید آستین های پیراهن را پیش از باز دگمه های سرآستین بپوشید.

اطمینان حاصل کنید که پیراهن در قسمت سینه و کمر به شکلی ناراحت کننده کشیده نمی شود.

دگمه ها را وارسی کنید. آنها باید به خوبی قرار گرفته باشند و سوراخ های گشادی نداشته باشد که سینه شما را نشان بدهد.

دست خود را بالا ببرید و دقت کنید که پشت پیراهن از شلوارتان بیرون نیاید.

انتخاب کیفیت خوب

پیراهن های مرغوبتر و با کیفیت تر از دولایه تهیه می شوند، نه یک لایه، و پارچه آنها محکم تر و نرمتر است.

درزی که در پهلوی پیراهن امتداد دارد بررسی کنید، لباسی که از کیفیت بالایی برخوردار است، تنها یک خط بخیه مرئی در قسمت درز پهلو دارد، در حالی که بیشتر پیراهن ها دو ردیف کوک بخیه قابل مشاهده در پهلو دارند.

کنترل کنید که آیا جادگمه ها دست دوز است و کوکهای نامنظم دارد، این خصوصیت معمولا کیفیت بالای پیراهن را نشان می دهد.

 در نظر داشته باشید که اکثر پیراهن ها پس از شستن اندکی آب می روند) خصوصا پارچه های الیاف طبیعی(، بنابراین سایزی را انتخاب کنید که اندکی جادارتر باشد تا پس از شستن برای شما تنگ و کوچک نشود.

چگونه مردان بهترین لباس کار غیر رسمی را انتخاب کنند

پوشیدن یک لباس غیر رسمی برای دفتر کار یا برای شرکت در کنفرانس به این معنی نیست که لباس خیلی راحت بپوشیم. در عوض لباس می تواند در عین غیر رسمی بودن، باعث شود حرفه ای به نظر برسید. اجازه ندهید حس مدگرایی تان وقتی یک کار ورزشی انجام می دهید ،از بین برود. آن هم در حالی که نیاز به تحت تأثیر قرار دادن برایتان در اولویت قرار دارد .

لباس های کارتان هم می تواند طبق مد روز باشد.

شلوار

اغلب اوقات تصور می شود که لباس غیر رسمی مناسب برای کار باید یک لباس خاکی رنگ باشد که اغلب چروک و گشاد و کثیف به نظر می رسد. اما شما از این روند تبعیت نکنید. در عوض می توانید شلوارهای قهوه ای مایل به زرد را با یک پارچه خوب انتخاب کنید که عالی به نظر برسید. می توانید این شلوار را با یک پیراهن با رنگ مناسب ست کنید تا سبک غیر رسمی تان کامل شود.

لباس غیر رسمی و در عین حال حرفه ای

اگر چه ممکن است بهتر باشد برای بسیاری از کارها از یک لباس غیر رسمی استفاده کنید، اما اگر آراسته نباشید نمی توانید مشتریان را تحت تأثیر قرار دهید. غیر رسمی و در عین حال درجه یک بودن را با ایجاد تنوع در لباس های روزانه تان حفظ کنید. اگر در یک میدان رقابتی قرار دارید، لباس های غیر رسمی تان می تواند شامل شلوار و یک پیراهن آبی باشد. از کت هم استفاده نکنید. برای غیر رسمی به نظر رسیدن می توانید آستین های خود را تا کنید.

کفش زیبا

حتی اگر می خواهید لباس های غیر رسمی بپوشید، نمی توانید از کفش های بیش از حد غیر رسمی استفاده کنید، اما می توانید کفش های راحت بپوشید. از پوشیدن کفش های ورزشی خودداری کنید. کفش های مخصوص آهسته دویدن زیاد چشم گیر نیستند. در عوض کفش هایی از جنس چرم نرم و یا کفش های راحتی بپوشید تا حس مدگرایی تان را نشان دهید.

یقه لباس

در هوای سرد پوشیدن چندین لباس روی هم ضروری است. علاوه بر این، این کار هم باید مطابق مد باشد. سعی کنید ظاهرتان شسته رفته و تمیز باشد و پیراهن تان و یقه اش و آستین های آن مرتب باشند.

ژاکت پشمی راحت

اگر قد متوسطی دارید، لباس هایی انتخاب کنید که قدتان را بلندتر نشان دهد. این لباس ها می تواند یک شلوار، پیراهن دکمه دار و یک ژاکت کش باف پشمی باشد. دکمه های ژاکت را ببندید و یک شوار به همان رنگ بپوشید. به نظر نمی آید چیزی مناسب تر از ژاکت باشد، ولی می توانید لباس های دیگر را هم امتحان کنید.

شلوار مخمل

یک ترکیب کامل بین لباس غیر رسمی و لباس معمول می تواند با پوشیدن شلوار مخمل کبریتی به دست بیاید که در رنگ های مختلف موجود است و با ژاکت پشمی کش باف یا حتی یک ژاکت کشمیری زیپ دار، ست می شود. می توانید این شلوارها را با پیراهن هنلی بپوشید.

یک لباس رویی برجسته و مناسب وقتی لباس غیر رسمی می پوشید لباسی که روی آنها می پوشید بیشتر از لباس هایی که زیر آن پوشیده اید در ظاهرتان تأثیر خواهد داشت .

 راهنمای خرید لباس مردانه

یک نکته که همیشه موقع خرید لباس های جدید باید به خاطر داشته باشید این است که برازنده بودن لباس در تنتان در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگر یک کت زیبا و گران در تن شما مناسب به نظر نمی رسد، دیگر مهم نیست که

چقدر گران باشد یا مارک آن چه باشد، چون به درد شما نمی خورد. بعضی  لباسها بااینکه قیمت چندانی ندارد، اما شما را خوش تیپ نشان خواهد داد .

در این قسمت می خواهیم به شما آموزش دهیم که چه لباسهایی مناسب اندام شماست و هنگام خرید باید بیشتر به دنبال چه  لباسهایی باشید .

 

 مردان قوی هیکل
از پوشیدن راه راه های افقی پرهیز کنید
اگر بزرگ و جثه دار هستید و مخصوصاً در نواحی شکم کمی اضافه دارید، از پوشیدن لباسهایی با راه راه های افقی و راه راه های مورب به شدت خودداری کنید .
آنچه شما باید با کمال افتخار به تن کنید، پیراهن ها و شلوارهایی با راه راه های عمودی است. این نوع پارچه راه راه نیمرخ بدن شما را بلندتر نشان داده و لاغرتر به نظر خواهید آمد. کت و شلوارهای با راه راه باریک عمودی برای شما بهترین انتخاب است، به خصوص وقتی با یک پیراهن مشکی ساده در زیر آن سِت شود. پیراهن های راه راه عمودی باریک را هم می توانید با شلوار جین های تیره یا شلوار پارچه ای مشکی سِت کنید. برای لباس عادیتان هم می توانید به سراغ شلوارهای مخمل کبریتی تیره بروید.

از پوشیدن کت هایی با دو چاک در پشت پرهیز کنید
شما باید سراغ کت هایی بروید که پشت شما را به خوبی بپوشاند. و به خصوص اگر احساس می کنید که در نواحی باسن کمی چاق هستید، باید از پوشیدن کت هایی که در پشتشان دو چاک دارند خودداری کنید، چون این نوع کت ها توجه را بیشتر به سمت باسن شما معطوف می کند. پوشیدن کت های بدون چاک پشت یا حداکثر یک چاک برای شما بهتر است.

لباسهایی بخرید که اندازه و برازنده شماست .
برخی به اشتباه تصور می کنند که لباسهای تنگ، لاغرتر نشان می دهد و قسمت های چاق و برآمده بدن را می پوشاند .
البته این موضوع در خانم ها می تواند تا حدودی صحیح باشد، چون لباس زیر خانم ها می تواند تا حدی به آنها برای کنترل بعضی قسمت های چاق کمک کند. اما در آقایان به هیچ وجه اینطور نیست. لباسهای تنگ هیکل شما را حتی چاقی های شما را زننده تر هم نشان می دهد. از طرف دیگر برخی مردان چاق تصور می کنند پوشیدن لباسهای خیلی گشاد می تواند چاقی آنها را پنهان کند. اما آنها هم اشتباه فکر می کنند. لباسهای خیلی گشاد فقط شما را از آنچه هستید چاق تر نشان می دهد. رمز لاغر به نظر آمدن این است که لباسهایی تن کنید که نه خیلی برایتان گشاد باشند و نه خیلی تنگ. لباس شما باید اندازه تن شما باشدلباسهای تک رنگ بپوشید.

 پوشیدن رنگ های متضاد برای شلوار و پیراهن، مثل سیاه و سفید، بدن شما را دو قسمت می کند و میان تنه شما را بسیار بزرگتر نشان می دهد. در عوض بهتر است رنگ لباس بالاتنه و پایین تنه خود را از رنگ های یکجور و یک فام

انتخاب کنید تا لاغرتر به نظر برسید. و اگر می خواهید خیلی لاغرتر به نظر برسید سرتاپا مشکی بپوشید. اما برای اینکه دیگران فکر نکنند به مراسم ترحیم می روید، کفش یا وسایل دیگرتان را از رنگ های مختلف استفاده کنید.

از پوشیدن بلوز یقه اسکی خودداری کنید

اگر سنگین و قوی هیکل هستید، به هیچ وجه بلوز یقه اسکی تن نکنید، بلوزهای یقه هفت و تی شرت، بلوزهای آستین بلند و پلوور و ژاکت برای شما مناسب تر است. به خصوص وقتی گردنتان کوتاه است، بلوزهای یقه هفت گردنتان را بلندتر نشان خواهد داد.

نقش های روی لباستان را به دقت انتخاب کنید

 از پوشیدن تی شرت ها و پیراهن هایی که نقش های بزرگ دارند خودداری کنید. این نوع طرح ها توجه طرف را به قسمت بالاتنه شما معطوف می کند، که اگر شکم بزرگی داشته باشید اصلاً خوشایند نیست. لباسهایی با طرح های ریز که دور از هم قرار گرفته باشند برای شما مناسب تر است  کمربند ببندید

بستن کمربند باعث می شود که قسمت کمرتان لاغرتر و جم و جورتر به نظر برسد. اما دقت کنید که خیلی آن را سفت نبندید که شکمتان بیرون بیفتد.

 مردان لاغر و قد بلند

از پوشیدن راه راه های عمودی خودداری کنید

مردان قد بلند با پوشیدن راه راه های عمودی خیلی بلندتر به نظر خواهند آمد، از اینرو بهتر است لباسهای راه راه افقی انتخاب کنید. به خصوص پیراهن هایی که یک راه کلفت عمودی روی قسمت سینه دارند برای شما بسیار مناسب است چون شانه هایتان را پهن تر نشان می دهد و خوش هیکل تر به نظر خواهید رسید. از پوشیدن لباسهای تک رنگ خودداری کنید.

اگر از بالا تا پایین یک رنگ بپوشید )به خصوص مشکی(، از آنچه هستید هم لاغرتر به نظر خواهید آمد. پس سعی کنید از رنگ های متضاد و مختلف در لباسهایتان استفاده کنید .

باید خوشحال باشید چون دست شما در انتخاب رنگ لباس کاملاً باز است .

پیراهن های اندازه خود تن کنید

پیر اهن های گشاد و آزاد دور شما موج می خورد و اصلاً مناسب شما نیست. از اینرو بهتر است پیراهن ها و بلوزهایی انتخاب کنید که اندازه تن شما باشد. اما دقت کنید لباسهای چسبان اصلاً برای شما خوب نیست چون لاغری شما را صد برابر نشان خواهد داد . کفشهای پنجه گرد نپوشید

اگر واقعاً قد بلند هستید، کفش های نوک گرد باعث می شود بی تناسب به نظر بیایید. برای اینکه توازن بیشتری به هیکلتان بدهید از کفش های نوک چهار گوش استفاده کنید. وقتی موقع انتخاب کفش رسمی باشد با مشکلی مواجه نخواهید بود، اما خرید کفش های اسپرت با نوک گوشه دار کمی دشوار است، بدین منظور حتی الامکان کفش هایی بخرید که نوکشان خیلی گرد نباشد.

از پوشیدن شلوار جین های تنگ خودداری  شلوار جین های تنگ با اینکه در دهه ی هشتاد خیلی مُد بود، اما اصلاً برازنده شما نیست. شما بهتر است شلوار جین هایی راسته تر انتخاب کنید .

از رنگ های روشن تر استفاده کنید

رنگ های روشن شما را کمی چاق تر نشان می دهد. پس بهتر است رنگ هایی مثل سفید، کرم، آبی روشن، طوسی کمرنگ، و از این قبیل انتخاب کنید.

مردان کوتاه قد

کفش های نوک مربعی انتخاب کنید

کفش های نوک تیز وقتی خوب به نظر می رسد که قدتان بلندتر باشد و شلوارتان تا حدی روی کفشتان را بگیرد. اما اگر کوتاه قد هستید، پوشیدن این نوع کفش ها شما را مثل دلقک های سیرک می کند. بهترین نوع کفش برای شما کفش های نوک گوشه دار و مربعی است.

کفشتان را کمی پاشنه دار انتخاب کنید

 گرچه پوشیدن کفش های با پاشنه های سنگین اصلاً زیبا نیست، اما خوب است که کفش های شما یک مقدار کمی پاشنه داشته باشد. از پوشیدن کفش های تخت باید اجتناب کنید. کفش های کمی پاشنه دار زیادی در بازار موجود است و این نوع کفش ها با هر نوع شلواری هم خوب می آید. اگر می خواهید باز هم بلندتر به نظر برسید، بهتر است از شلوارهای بلند استفاده کنید که قسمت عقب آن روی پا شنه کفشتان را بگیرد.

از وسایل جانبی استفاده کنید

لوازمی مثل یک گردنبند زیبا، کراوات، یا کلاه باعث می شود که توجه افراد روی صورتتان جلب شود و کمتر متوجه هیکلتان شوند. کلاه از همه ی این ملزومات بهتر است چون قدتان را هم چند سانتی متری بلندتر می کند از پوشیدن لباسهایی با نقش های بزرگ خودداری کنید.

روی هیکل های کوتاه، نقش و نگارهای بزرگ خیلی به چشم می آید. برای شما بهتر است که لباسهایتان را با نقش های کوچک تر انتخاب کنید.

شلوارهای فاق کوتاه بپوشید

شلوارهای فاق بلند برای مردان کوتاه قد چندان مناسب نیست چون باعث می شود قسمت های باسنتان را بزرگتر نشان دهد. اما شلوار فاق کوتاه پاهایتان را بلندتر نشان می دهد و باسنتان را هم بزرگ و چاق نمی کند.

از کراوات های باریکتر استفاده کنید.

کراوات های باریک و متوسط بدنتان را بهتر نشان می دهد. از بستن کراوات های بلند اجتناب کنید چون تناسب هیکلتان را به هم می ریزد. اگر کوتاه قد هستید بهتر است از کراوات های کوتاه تر و باریک تر استفاده کنید.

 آنچه برازنده شماست، تن کنید

همه ی هیکل ها زیباست، پس از اینکه قدتان خیلی کوتاه یا خیلی بلند است نالان نباشید. شما می توانید با پوشیدن لباسهای مناسب و برازنده عیب و ایراد بدنتان را برطرف کنید. خیاطتان باید یکی از نزدیکترین دوستان شما باشد. مهم نیست قد و  هیکلتان چقدر است، فقط یک خیاط ماهر می تواند برای هیکل های مختلف لباسهای متناسب بدوزد.

ممکن است دوست داشته باشید که روی مُد لباس بپوشید، اما یادتان باشد اگر در اتاق پرو دیدید که به هیکل شما برازنده  نیست، اصلاً فراموشش کنید. نکاتی که در این مقاله گفته شد، موقع خرید لباس خیلی به دردتان خواهد خورد.

مولف : علی رشادت