بازاریابی چیست؟

marketing

در مقایسه با سایر فعالیتهای تجاری، بازاریابی بیشتر یا مشتری سرو کار دارد. تامین رضایت ایجاد ارزش برای مشتری در کانون اندیشه و عمل بازاریابی نوین قرار دارد . هر چند جای دیگری ازاین فصل به تعریف هایی می پردازیم که درباره بازاریابی ارائه شده است . در اینجا می گوییم ساده ترین تعریف میتواند بدین گونه باشد : « بازاریابی عبارت است از تامین رضایت مشتری به شیوه ای سودآور. هدف های دوگانه بازار یابی عبارت اند از : جلب مشتریان جدید، با دادن وعده ارزش برتر و حفظ مشتریان کنونی از طریق تامین رضایت آنان.»

وال مارت با این شعار : ((ما به کم ساخته ایم)) می کوشد رضایت خاطر مشتریان را تامین کند. شرکت معروف غدرال اکسپرس که در صنعت تحویل بسته های کوچک در سراسر آمریکا شهرت بسزایی دارد همواره بر این نکته تاکید می کند که تعهدش به تحویل دادن کالا با اطمینان و سرعت بالاست. میهمان پذیر معروف ریتس همواره شعار می دهد که : ((تجربه ای به یاد ماندنی)) در میهمان سراهای ما خواهید داشت . و شرکت معروف کوکا کولا در زمینه نوشابه های غیر الکلی در دنیا حرف اول را می زند همواره بر این نکته تاکید می کند که : (( همه جا کوکا کولا . )) و چنین شعار می دهد که کوکا کولا رفع تشنگی می کند، با غذا لذت بخش می بخشد، همیشه خنک و همیشه روح افزاست. این شرکت های بسیار موفق خوب می دانند که اگر به مشتری توجه می کنند سبب است که می توانند سهم بیشتری از بازار و سود حاصل را نصیب خود نمایند.

بازاریابی - سهم از ذهن مشتری

هر سازمانی کوچک و بزرگ، انتفاعی و غیر انتفاعی، خانگی یا جهانی بدون داشتن یک بازار یابی سالم هیچ موفقیتی نخواهد داشت. سازمانهای بسیار بزرگ انتفاعی مثل مک دونالد، سونی، فدرال اکسپرس، وال مارت و ماریوت همگی از بازار یابی استفاده می کنند. به همین گونه سازمانهای غیر انتفاعی مثل دانشکده ها ، بیمارستان ها، موزه ها ، نمایشگاه ها و حتی کلیساها هم بازاریابی می کنند. فراتر اینکه نه تنها در ایالات متحده آمریکا بلکه در سراسر دنیا بازار یابی رواج دارد. بیشتر کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی ، اروپای غربی و خاور دور از سیستم های بازاریابی پیشرفته استفاده می کنند. حتی در اروپای شرقی و سایر نقاط دنیا ، یعنی جاهایی که در گذشته های دور بازریابی شهرت چندان خوبی نداشت، تغییر نظام های سیاسی و اجتماعی فرصتهایی نوینی برای بازریابی پیش آورده است . رهبران سازمانها و نهادهای دولتی (در بیشتر این کشورها) علاقه شدیدی نشان می دهند تا درباره شیوه های عملی بازاریابی نوین مطالبی را بیاموزند.

همه مردم درباره بازاریابی چیزهای زیادی می دانند زیرا همه جا در اطراف خود شاهد این پدیده اند . در تلویزیون ، مجله ها و حتی صندوق پستی هم شاهد تبلیغاتی در زمینه بازاریابی هستیم. در خانه، در مدرسه، در محل کار و محل بازی، به هر کجا نگاه کنیم آثار زیادی از این پدیده مشاهده می شود. همه اینها به خاطر جلب نظر مشتری در دنیای پر رقابت و تشویق افراد به خرید است که توسط شبکه ای از فعالیتها و انسان ها صورت می گیرد.

نویسنده: دکتر اعتماد هژبرالساداتی