شرکت کوکا کولا خوب می داند که شما …

کوکاکولا

شرکت کوکا کولا خوب می داند که شما در هر لیوان نوشابه 2/3 قطعه یخ می اندازید در هرسال 69 تصویر تبلیغاتی شرکت را مشاهده می کنید و ترجیح می دهید که قوطی نوشابه را در 35 درجه فارنهایت (تگری) از دیتگاه خودکار بخورید. یک میلیون آمریکایی هر روز اطلاعات جدیدی درباره جزییات خواستها و سلیقه های ما جمع آوری می کنند. آیا می دانید که 38% آمریکاییها ترجیح می دهند که یکی از دندانهایشان را بکشند ولی به تعمیرگاه خودرو مراجعه نکنند؟ هر آمریکایی در سال 20 دلار برای خرید گل هزینه می کند.

مصرف ارده (خامه بادام زمینی) در آرکانزاس، در ایالات متحده آمریکا در پایین ترین حد است. 51% مردان به هنگام پوشیدن شلوار پای چپ را اول از زمین برمی دارند در حالی که 65% زنان نخست پای راست را از زمین بلن می کنند واگر یک زن یا شوهر جداگانه برای خرید نوشابه به بازر بروند 90% احتمال دارد که هر یک نوشابه متفاوتی بخرد.

هر نوع اطلاعاتی را درباره رفتار ما جمع آوری کرده اند.

یک بار شرکت پروکتراندگمبل تحقیق انجام داد تا دریابد که شیوه مصرف دستمال کاغذی در دستشویی چگونه است و به این نتیجه رسید که 68% مصرف کنندگان از دستمال کاغذی بسته بندی شده و بقیه از لوله کاغذی استفاده می کنند. آزمایشگاه های ابات در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که 25% مردم مساله یا مشکل شوره سر دارند و شرکت مشهور تولید کننده دستمال کاغذی ((کیم برلی کلارک)) در پژوهشهای خود به این نتیجه رسید که به طور متوسط هریک از ما در سال 256 مرتبه بینی خود را با دستمال تمیز می کنیم.

آمار و ارقام تنها درباره آمریکاییان گردآوری نمی‌شوند. چن سال پیش شرکت معروف تولید کننده غذاهای آماده ((کمپ بل سوپ)) درباره این مطلب تحقیق می کرد که میزان مطلوب تکه گوشتی که باید در قوطی غذا قرار داد چه اندازه باشد؟ پس از سلسله آزمایش مشاهده کرد بزرگی تکه گوشتی که مورد درخواست مصرف کنندگان است در آن حد می باشد که نمیتوان آن را در قوطی قرار داد و دست از آزمایش خود برداشت.

شرکت تولید کننده جارو برقی (هورو) دستگاه زمان سنج به این جارو ها نصب کرد تا ببیند مردم به چه اندازه از آنها استفاده می کنند و به این نتیجه رسید که در هر هفته 35 دقیقه از این دستگاه استفاده می شود هر دستگاهی در سال 4 کیلو گرد جمع آوری می کند و هر دستگاهی در سال از 6 کیسه استفاده می نماید.

جهانی شدن کوکاکولا

بانکها به خوبی می دانند که هر آمریکایی در ماه 24 چک صادر می کند و شرکت‌های تولید کننده دارو از این امر آگاهی دارند که در سال 52 میلیون قرص آسپرین و 30 میلیون قرص خواب آور در آمریکا مصرف میشود. در واقع تقریباً آنچه ما مصرف می کنیم به صورت دقیق تحت کنترل تولید کنندگان است. هر سال هر آمریکایی 156 ساندویچ همبرگر، 95 ساندویچ سوسیس، 283 تخم مرغ، 5 پوند ماست ، 5 پوند نشاسته ، 2 پوند ارده (خامه بادام زمینی ) و 46 بسته ذرت بو داده مرق می کند. هر آمریکایی در روز 90 دقیقه صرف تهیه غذا و 40 دقیقه صرف خوردن آن می کند در آمریکا در سال 650 میلیون دلار صرف دارویی میشود که اسید معده را خنثی می کند.

به هر حال باید جایزه تحقیق را به تولید کنندگان مسواک داد. آنها خوب می دانند که مطلوب ترین رنگ مسواک آبی است. 37% افراد مسواک خود را در ظرف 6 ماه تعویض می کنند حدود 47% مردم به هنگام مسواک زدن آن را خیس می کنند و سپس خمیردندان بروی آن می گذارند. 15% بعد از گذاردن خمیردندان مسواک را زیر آب می گیرند، 24% اول مسواک را خیس می کنند و پس از قرار دادن خمیر دندان بر روی آن یک بار دیگر آن را خیس می کنند و 14 % به هیچ وجه به مسواک آب نمی زنند.

بنابراین بیشتر شرکت هایی که در زمینه بازاریابی فعالیت می کنند پاسخهایی را درباره نوع، مکان ، زمان و چگونگی تقاضاهای مشتریان می دانند. اطلاعات جزیی به تدریج انباشته میشود و برای طرح ریزی استراتژی های بازاریابی مطالب مهمی در اختیار دست اندرکاران قرار می گیرد. بازاریابها برای اینکه بر تقاضای مشتریان اثر بگذارند باید درباره یک پرسش دیگر هم پاسخ مناسبی به دست آورند و آن این است : پس از آگاهی از چه ، کجا، و چگونه بودن تقاضا، آنها باید در مورد علت ها هم (چه چیز باعث میشود ما خواهان چیزهایی شویم که می خریم ) بدانند. و این سخت ترین پرسشی است که باید به آن جواب داد.

نویسنده: دکتر اعتماد هژبرالساداتی

منبع :

John Koten, “You Aren’t Paranoid if You Feel Someone Eyes You Constantly, “Wall Street Jourmal, March 29, 1985, pp. 1,22.