تاثیر سمبل ها در بازاریابی و فروش

سمبل در بازاریابی

برای یک آمریکایی دیدن نوزادی که لباس صورتی پوشیده به معنای دختر بودن نوزاد است و لباس آبی برای او مفهوم پسر بودن نوزاد را می رساند. این فرضیات ممکن است در بسیاری از نقاط آمریکا و بعضی از کشورهای دیگر نظیر هلند درست باشد.

 رنگ ها، حیوانات، اشکال، اعداد و موسیقی برای مردم فرهنگ های مختلف معانی خاصی دارند. عدم آگاهی از معانی مرتبط با هر سمبل می تواند منجر به بروز مشکلات جدی شود.

 نمونه های زیر را در نظر بگیرید:
♦شرکت تولید کننده توپ گلف  که در آمریکا رهبری بازار رادر دست داشت، در نفوذ به بازار ژاپن دچار مشکل شد. اشتباه این شرکت بسته بندی توپ ها در بسته های ۴ تایی بود؛ در فرهنگ ژاپن چهار سمبل مرگ است.

♦شرکت پپسی زمانی که رنگ محصولات خود را از آبی پررنگ و آبی روشن تغییر داد، حضور موفق وغالب خود را در سهم بازار آسیای جنوب شرقی در برابر رقیب خود از دست داد. رنگ آبی روشن در آسیای جنوب شرقی سمبل مرگ و عزاداری می باشد.

شرکت AT&T مجبور شد تبلیغات خود را در روسیه و لهستان تغییر دهد زیرا در این تبلیغ کف دست یک فرد نشان داده می‌شد و این کار در فرهنگ این کشورها مفهومی توهین‌آمیز را در بر دارد.

 تفاوت های فرهنگی زیاد در سمبل ها بسیاری از آنها در جنگ فرهنگ مفهومی یکسان دارند، به عنوان نمونه :

♦سمبل شرکت Kellogg (یک ببر کوچک) در کشورهای آمریکا، ژاپن و بسیاری از فرهنگ‌های دیگر با برداشتی مثبت همراه است.

تاثیر سمبل ها در بازاریابی و فروش

♦سفید: سمبل مرگ به عزاداری در خاوردور سمبل شادی و پاکیزگی در آمریکا.
♦بنفش: الهام دهنده مرگ در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین.
♦ آبی: مرتبط با ویژگی‌های زنانه در هلند مرتبط با ویژگی‌های مردانه در سوئد.
 قرمز: رنگی با مفهوم منفی و نشانه بدشانسی در آلمان، نیجریه و چاد.  رنگی با مفهوم مثبت در دانمارک رومانی و آرژانتین رنگ لباس عروس در چین، رنگی مردانه در انگلستان و فرانسه .
گل های زرد: علامت مرگ در مکزیک، علامت خیانت در فرانسه.
 سفید: سمبل مرگ در انگلستان.
 عدد ۷: بد اقبالی در غنا کنیا و سنگاپور.
♦ مثلث: مفهوم منفی در فرهنگ کره و تایوان،  مفهوم مثبت در کلمبیا
جغد: سمبل شومی و بدشانسی در هلند، سمبل عقل و درایت در آمریکا
 گوزن: سمبل سرعت و شکوه در آمریکا ،مفهوم انحرافات اخلاقی و جنسی در برزیل


بازاریابی و تبلیغات سازمان شما چقدر نسبت به مفاهیم سمبل ها اعداد اشکال و رنگ ها نسبت به قومیت های موجود در کشور واکنش نشان می دهد و برای تبلیغ و ترویج محصولات شما تحقیقات بازار انجام میدهد؟

 همانطور که مشخص است امروز کسب و کار با ۵۰ سال پیش متفاوت است امروز برای موفق شدن در کسب و کار باید بر روی ریز فرهنگ ها و رفتارهای مخاطب مشتری خریدار و مصرف کننده برنامه ریزی ویژه داشته باشید.

 واحد بازاریابی یعنی مغز سازمان و اگر واحد مطالعات بازار ندارید یعنی دیده بان‌بازار ندارید ،یعنی شکست ،یعنی در رقابت با رقبا مطمئناً و قطعاً ضعیف و ناتوان . 

 

نویسنده: دکتر اعتماد هژبرالساداتی