جهانی شدن – کوکاکولا پیشرو است

جهانی شدن کوکا کولا

تردیدی نیست که  کوکاکولا با بازاریابی جهانی بیگانه نیست. این شرکت که از دیرباز بازار جهانی نوشابه های غیر الکلی را در اختیار دارد در  بیش از ۲۰۰ کشور فروش می کند. در واقع، در سال های کنونی که شرکت مقداری از شهرت خود را در بازارهای داخلی آمریکا از دست داده اما در بازار جهانی توانسته از هر نظر به شهرت و قدرت برسد. 

 جنگ جهانی موسوم به کولا بین دو شرکت پپسی کولا و کوکاکولا به پیروزی کوکاکولا انجامیده است. فروش کوکاکولا در سطح جهانی بیش از سه برابر فروش پپسی کولا و ۴ محصول شرکت با نام‌های تجاری کوکاکولا، کولای رژیمی، اسپرایت و فانتا در میان ۵ نوشابه غیر الکلی قرار دارند که در سطح جهانی دارای بالاترین فروش می باشد. شرکت کوکاکولا توانسته است در بازارهای جهانی در برخی از زمینه شرکت پپسی را به عقب نشینی وادار کند.  در نتیجه شرکت پپسی به تازگی در سطح جهانی شاهد کاهش فروش یکی از نوشابه های خود به نام سودا بود. 

 در طی همین دوره، شرکت کوکاکولا  در آمریکای لاتین افزایش فروش داشته است و نیز در کشور چین ۲۹ درصد،  هندوستان ۱۷% و در فیلیپین ۱۶ درصد رشد کرده است.

جهانی شدن کوکاکولا

 اینک شرکت پپسی تلاش های خود را در بازارهای کوکا متمرکز نموده است. در همان کشورهایی که شرکت کوکاکولا دارای رشد می باشد ولی هنوز  نتوانسته است سلطه خود را بر این بازار را تحمیل نماید. بازارهای  نوپا بر روی هم 2.14میلیارد نفر، یعنی نیمی از کل جمعیت دنیا را در خود جای داده اند. این کشورها با داشتن جمعیت جوان، افزایش درآمد و تقاضای اشباع نشده در مورد نوشابه های غیر الکلی می تواند بازارهای بالقوه مناسبی برای کوکاکولا و پپسی باشند. برای مثال جمعیت یک میلیارد و   میلیون نفری و مصرف‌کننده نوشابه‌های غیرالکلی در چین به گونه ای است که به طور متوسط هر نفر در سال ۵ سودا مصرف می کند. در حالی که در ایالات متحده آمریکا این عدد به ۳۴۳ نوشابه می رسد.

 از این رو این بازار استعداد زیادی برای رشد دارد. اندونزی با جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری بود که تقریباً همه آنها مسلمان هستند و نوشیدن مشروبات الکلی را حرام می دانند یکی از بازارهای مصرف مناسب برای نوشابه های غیر الکلی است، به گونه ای که یکی از مقامات ارشد اجرایی شرکت کوکاکولا این کشور را بهشت نوشابه غیر الکلی می نامد.

 حتی در این بازار نوپا،به سبب سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد شرکت کوکاکولا، شرکت پپسی با  مشکل روبروست. برای مثال کوکاکولا در سال ۲۰۰۰ مبلغ ۲ میلیارد دلار صرف ایجاد چند واحد تولید و توزیع در آسیا  کرد. همچنین شرکت ثابت کرده است که در بازاریابی از قدرت بالایی برخوردار است. این شرکت به صورت دقیق به بازارهای محلی توجه می‌کند و تبلیغات و بازاریابی انجام می دهد. 

کوکاکولا به عنوان یک قدرت جهانی باعث شده است که در طول تاریخ این شرکت به صورت یکی از سود آور ترین شرکت ها در آید. 

نویسنده: دکتر اعتماد هژبرالساداتی