رنگ ها در برندسازی

برندسازی عاطفی - رنگ برند

 قرمز به معنای کوکاکولا است، آبی به معنای پپسی است، سبز یعنی دوستدار طبیعت، بنفش یعنی تجمل و تمامی این اطلاعات بدون هیچ تلاش آگاهانه کسب می شوند. اما یک مدیر باید اطمینان حاصل کند که رنگ منتصب به برند در حافظه با جایگیری دراز مدت مورد نظر برند همخوانی داشته باشد.

برای مثال، رنگ های نزدیک به طیف قرمز بیشتر برانگیزاننده هستند، این برای کوکاکولا منطقی است اما برای برندی که با آرامش و سکون مرتبط است و منطقی نخواهد بود.

 یک مطالعه جالب در تاثیرات جابجایی حسی ( یعنی جایی که یک حس به بروز حس دیگر منجر می شود) رنگ با مزه نشان داد که رنگ یک سس ( چاشنی هایی مانند سس گوجه، سس استیک و سس سالاد) مستقیم و دقیقا با طیف رنگ ارتباط دارد. با حرکت از نارنجی به سمت قهوه ای تیره تا مشکی مشخص شد که آدم ها سس نارنجی را ملایم تر از سس قرمز تصور می کردند و به همین ترتیب از نظر آنها قهوه ای تیره و مشکی دارای بیشترین ادویه بودند. این نکته می تواند معنای خاصی برای برندهای ادویه در بر داشته باشد.

 رنگ ها در برندسازی در زمان انجام این مطالعه هم سس هاینز و هم سس A1 رنگ قهوه ای متمایل به قرمز برخوردار بودند، سس هاینز در یک بطری شفاف  بسته بندی می شد در حالی که سس A1 در یک بطری با ته رنگ مشکی عرضه می‌گردید. از آنجایی که مردم رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز سس هاینز را می دیدند تصور می کردند از  طعم ملایم تری نسبت به سسA1 برخوردار باشد چون در نظر آنها رنگ تیره‌تر بطری نشان وجود ادویه بیشتری بود و ادویه دار بودن مهمترین ویژگی سس استیک بود.

 بنابراین برای ایجاد یک برند باید تمام ابعاد آن را در نظر گرفت، از رنگ گرفته تا طراحی بسته بندی و نحوه ارائه. امروز برای برند شدن فقط تبلیغات کافی نیستند بلکه استراتژی طراحی و ارائه محصول از خود محصول مهم تر می باشد. در کسب و کار شما از میان ۱۶ میلیون رنگی که در دنیا وجود دارند شما کدام را برای برندسازی خود استفاده کردید ؟؟؟؟؟

 

نویسنده: دکتر اعتماد هژبرالساداتی

مطالعه بیشتر: تاثیرگذاری رنگ در خرید