چشم انداز، قله آرزوهای سازمانی

بیانیه چشم انداز نقطه قوت هر برنامه استراتژیک است. این برنامه به آنچه که سازمان می خواهد در نهایت به آن برسد اشاره می کند و به وجود سازمان می پردازد. بیانیه چشم انداز که به خوبی نوشته شده باشد باید کوتاه ، ساده ، مختص کسب و کار شما باشد و هیچ چیز را برای تفسیر باز نگذارد. همچنین باید جاه طلبانه  باشد.

این راهنمای جامع شما را در فرایند نوشتن یک بیانیه چشم انداز تجاری کارآمد و موثر همراه با مثالها و منابعی برای کمک به شما در طول مسیر راهنمایی می کند.

بیانیه چشم انداز چیست؟
چند یاد آوری در ارتباط با چشم انداز :

  • ایجادقله کسب و کار که تمام تلاش ها برای تحقق و فتح آن می باشد.
  • خلاصه ای به یاد ماندنی و الهام بخش که دلیل وجود ما را به عنوان یک سازمان توصیف می کند .
  • خلاصه ای که به ایجاد انگیزه در کارکنان موجود و حتی جذب نیروهای جدید با کیفیت بالا کمک می کند.
  • بیانیه ای مختصر در مورد آنچه که سازمان ، در تلاش است به منظور دستیابی به اشخاص ثالث مانند سرمایه گذاران یا رسانه ها ما را بهتر درک کند ، به دست می آورد.
  • یک “محدود کننده” که به ما کمک می کند فرصت های خاصی را که در نهایت به چشم انداز ما کمک نمی کند رد کنیم.
  • به عنوان یک یادآور و احساس امید برای یک سازمان در روزهای سخت .

بیانیه چشم انداز در مقابل بیانیه ماموریت:
تفاوت بین چشم انداز و بیانیه ماموریت چیست؟ یک سوال متداول در سال 2021 با پاسخ نسبتاً ساده ، تفاوت اصلی وضعیت در زمان است. بیانیه چشم انداز موقعیت مورد نظر آینده شرکت برای تجارت است. در حالی که ، بیانیه ماموریت اساساً تعریف وضعیت و اهداف فعلی شرکت است.

هدف بیانیه چشم انداز:
چند قانون رایج وجود دارد که تقریباً هر بیانیه چشم انداز تجاری از آن پیروی می کند:

  1. چشم انداز باید کوتاه باشند – حداکثر دو جمله. خوب است که بیانیه چشم انداز خود را با جزئیات بیشتر بسط دهید ، اما شما به نسخه ای نیاز دارید که به راحتی خوانده شود و به یاد ماندنی باشد.
  2. چشم انداز باید مختص کسب و کار شما باشد و یک نتیجه منحصر به فرد را توصیف کند که فقط شما می توانید ارائه دهید.
  3. از کلماتی که برای تفسیر باز است استفاده نکنید. به عنوان مثال ، گفتن اینکه “بازده سهامدار را در سال 2022 به حداکثر می رسانید” در واقع هیچ معنایی ندارد مگر اینکه مشخص کنید که در واقع چگونه باید انجام شود .
  4. آنقدر ساده صحبت کنید که افراد داخل و خارج سازمان شما آن را درک کنند. در صورت امکان بدون اصطلاحات فنی ، هیچ استعاره ، و بدون کلمات تجاری تدوین کنید .
  5. چشم انداز باید به اندازه ای بلندپروازانه باشد که هیجان انگیز باشد اما نه خیلی بلندپروازانه که غیر ممکن به نظر برسد. در واقع موضوع ، تعیین زمانبندی چشم انداز شما نیست ، زیرا این امر بر اساس سازمان متفاوت است ، اما مطمئناً هر چیزی که دارای بازه زمانی خارج از 3 تا 10 سال باشد باید در مورد مناسب بودن آن به چالش کشیده شود. در مقالات علمی به تدوین چشم اندازهای اصولی بین 3 تا 5 سال تاکید فراوان شده است ، بطوریکه این چشم انداز باید به اهداف کوتاه مدت 6 ماهه و یک ساله تعدیل شوند .
  6. چشم انداز باید با ارزشهای شرکت مطابقت داشته باشد که شما می خواهید افراد شما هنگام انجام کار خود آنها را نشان دهند. ما در این مقاله بیشتر در مورد ارزش های شرکت صحبت می کنیم .تدوین چشم انداز باید بدون توجه و تمرکز به به ارزش فقط یک دست نوشته غیر اجرایی خواهد بود .

پیروی از این قوانین باید نقطه شروع محکمی برای ایجاد بیانیه چشم انداز به شما بدهد. برای کمک به تصحیح بیشتر امور ، اکنون چند نمونه از چشم انداز هایی  را که از این قوانین پیروی نمی کنند ، بررسی می کنیم .
برخی از بیانیه های چشم انداز نه چندان خوب (و چرا)
چند نمونه چشم انداز نه چنداز مناسب را بررسی وتحلیل می کنیم .
مثال 1: ” چشم انداز شرکت ما این است که تا 2023 پر آوازه ترین نام تجاری باشیم .
این چشم انداز فقط به عنوان یک تیتر بلند پروازانه تیک خواهد خورد دیگر هیچ شاخص اصولی دیگری ندارد .  اما آیا واقعاً مخاطب با دیدین و یا شندین چنین چشم اندازی تمایل و انگیزه برای دادو ستاد دارد ؟ باید واقع بین باشیم خیلی کلی گویی و ایجاد ابهام به مشتری زدایی ، کمک خواهد کرد تا ترغیب و تشویق مشتری برای ارتباط با سازمان یا استفاده محصولات .
مثال 2 : حداکثر ارزش را برای سهامداران ما فراهم می کنیم در حالی که به مشتریانمان در تحقق رویاهای خود کمک می کنیم.
این “چشم انداز” تقریباً می تواند برای هر شرکتی و در هر مکانی صدق کند (در این مورد این یک شرکت بیمه است – اما آیا حدس زده اید؟). این مانند این است که بگوییم “چشم انداز ما این است که یک تجارت موفق شویم”. اشتباه نیست – اما مطمئناً الهام بخش یا منحصر به فرد نیست.

بهتر از در تدوین چشم انداز از کلید واژه و کلماتی مانند:
“استانداردهای جدید “
 “مدیریت سرمایه انسانی برتر”
 “حداکثر کردن پتانسیل ها” 
استفاده گردد و از هر کلمه ، جمله و عبارت ابهان انگیز حذر گردد .

 روند نوشتن بیانیه چشم انداز چگونه است؟
به معنای واقعی کلمه صدها مقاله وجود دارد که نمونه هایی از بیانیه های چشم انداز  خوب و بد را ارائه می دهند.همچنین مقاله های که بصورت سطحی به تحلیل چشم انداز می پردازند ، اما واقعیت این است که چشم انداز باید قطب نما و انرژی حرکتی سازمان باشد نه فقط بازی با کلمات .

مرحله 1: مشخص کردن خروجی چشم انداز
با نشان دادن آنچه سازمان شما باید انجام دهد شروع کنید در واقع تمرکز روی خروجی داشته باشید تا تمرکز روی ورودی . بعد چند سال قرار است در سازمان شما و توسط سازمان شما چه اتفتاقی رقم بخورد . به عنوان مثال شرکت ماکروسافت در چشم انداز خود اشاره می کند :”  یک کامپیوتر مجهز به مایکروسافت را روی هر میز دنیا قرار دهد (که البته کمی تغییر شکل داد). به طور دقیق آنچه مایکروسافت انجام می دهد ، تولید نرم افزار رایانه است ، اما برای تحقق  چشم انداز خود ، آنها منتظر نتیجه واقعی این فرایند بودند – یعنی ”  رایانه های روی میز”.

بیایید به چند مثال فرضی دیگر نگاه کنیم:

  • نانوایی نان درست می کند. اما نتیجه این است که مصرف کنندگان از آن نان لذت می برند.
  • یک شرکت ، مشاوره می دهد. اما نتیجه موفقیت دیگران بر اساس آن توصیه است.
  • یک اداره دولتی کارهای زیادی انجام می دهد. اما نتیجه زندگی بهتر برای شهروندانی است که به آنها خدمت می کنند.

در حالی که این فرایند ممکن است بدیهی به نظر برسد – شما از اینکه چگونه سازمانها به ندرت این فرایند را به صورت رسمی و مکتوب طی می کنند، شگفت زده خواهید شد. انجام این کار راه طولانی را برای ایجاد بیانیه چشم انداز شما رقم خواهد زد . چون هر سازمانی باید با توجه به جاه طلبی بنیانگذاران ، مهارت و تخصص آنها و بلوغ فکری مدیران استراتژیک سازمان چشم انداز متفاوتی را تدوین کنند ، در غیر اینصورت داشتن یک چشم انداز برای یک نانوایی می توانست یک نسخه مکتوب آماده باشد برای همه نانوایی های شهر .

مرحله 2: تعریف کنید که سازمان شما چه پیچیدگی منحصر به فردی را به نتیجه فوق می رساند
این روزها تعداد کمی از کالا ها  یا خدمات واقعاً جدید هستند – بیشتر شبیه اختراعات جدیدی هستند که قبلاً وجود داشته اند ، اما با رویکرد ، تمرکز یا چرخش متفاوت.
در برهه ای از عمر سازمان شما – کسی معتقد است که دلیل موفقیت این سازمان در مواردی که دیگران شکست خورده اند ، به دلیل چیزی بوده است.
شما باید آن چیزی را تعریف کنید!
بیایید مثال نانوایی را تکرار کنیم ؛
تا کنون ، بیانیه چشم انداز ما بسیار عمومی به نظر می رسد ، در راستای مشتریانی که از نان ما لذت می برند.
اما چرا آنها از نان ما بیشتر از نان محل همسایه لذت می برند؟
آیا به این دلیل است که ما از سنت های چند صد ساله ای که در نسل های مختلف خانواده ما منتقل شده استفاده می کنیم؟
ما فقط از مواد درجه یک با منبع محلی استفاده می کنیم .
نقطه فروش منحصر به فرد شما هر چه باشد – بگذارید در بیانیه چشم انداز شما نمایان شود.

مرحله 3: قدرت اجرا با درک متقابل
یک مشکل رایج در مورد یک چشم انداز که چندان خوب نیست ، از قضا این است که بیش از حد بصری است!  بدون پایان احتمالی (یا کاملاً غیرواقعی) – الهام اولیه ای که از یک دیدگاه جامد بدست می آید می تواند به سرعت به ناامیدی یا حتی بدبینی در بین کارکنان و مشتریان تبدیل شود.
با این وجود – در این مرحله خیلی دقیق عمل نکنید یا معیارهای خاصی را اعمال نکنید (آنها بعداً در فرآیند برنامه ریزی ما ظاهر می شوند).
با توجه به چشم انداز ، خیلی از موارد اجرایی که باید به نتیجه ختم شوند در برنامه های استراتژیک سازمان دیده خواهند شد ، گاهی اوقات با استراتژی های تدوین شده یا برنامه های اجرایی،  کمیت و کیفیت با توجه به الویت در همان زمان ،  بررسی می شوند .

مرحله 4: جنبه های مرتبط ، انسانی ، “دنیای واقعی” را اضافه کنید
خوب ، بیانیه چشم انداز شما در این مرحله باید تقریباً به پایان برسد. اما آخرین ترفندی که می توانید برای به یادماندنی تر کردن آن به کار ببرید ، افزودن جنبه ای از زندگی واقعی است. این به مردم اجازه می دهد تا تصویری ذهنی محکم را برای ارتباط با بیانیه چشم انداز سازمان شما ایجاد کنند. بیایید به یک مثال نگاه کنیم – کدام یک از جملات زیر به یاد ماندنی تر است:
الف) همه افراد شاغل در جهان از محصول مایکروسافت استفاده کنند.
یا
ب) یک کامپیوتر مجهز به مایکروسافت روی هر میز.
من استدلال می کنم که( ب ) بیشتر به خاطر می ماند زیرا وقتی این مقاله را می خوانم ، من در واقع یک کامپیوتر را تجسم می کنم (در مورد من) که روی میز چوبی در یک اتاق گذاشته شده  است. هیچ اشکالی در( الف ) وجود ندارد اما بسیار مفهومی است و بنابراین تبدیل آن به یک تصویر ذهنی دشوار است.
بیایید به مثال دیگری نگاه کنیم:
اطمینان حاصل کنید که هر مشتری که فروشگاه ما را ترک می کند ، لبخند می زند.
در اینجا ، استفاده از کلمه “لبخند زدن” در مقابل “خوشحال” بسیار قدرتمند است ، زیرا تصویری ذهنی از یک فرد در حال لبخند زدن را ایجاد می کند.
همیشه نمی توان این سطح ملموس بودن را در یک بیانیه چشم انداز آورد – اما اگر چنین باشد ، من به شدت این کار را تشویق می کنم.

چگونه بیانیه چشم انداز خود را نهایی کنید
بیایید براساس آنچه تا حالا گفته شد با مثال مقاله جمع بندی کنیم :
تولید و فروش کیک و پای محلی و بسیار خوشمزه و رضایت بخش ، به طوری که هر مشتری که از فروشگاه ما خارج می شود با کسب رضایت لبخند داشته باشد .
اگر این را در مراحل مختلف خود تجزیه و تحلیل  کنیم ، و بصورت تفکیک شده ببینیم :
تولید و فروش کیک و پای محلی و بسیار خوشمزه و رضایت بخش ، به طوری که هر مشتری که از فروشگاه ما خارج می شود با کسب رضایت لبخند داشته باشد .

مرحله 1 – خروجی
مرحله 2 – پیچ و تاب ( فرایند های محوری )
مرحله 3 – کمی سازی
مرحله 4 – ارتباط انسانی

اجازه دهید مجدداً تأکید کنم – راههای دیگری نیز برای نوشتن یک بیانیه چشم انداز دقیق و موثر وجود دارد. حتی اگر کار شما در پایان به این شکل نباشد ، پیروی از فرایند بالا به شما کمک می کند تا ساختار و هدف خود را در فرایند تدوین چشم انداز خود بهتر پیاده سازی کنید . 

یکی از دلایل عدم موفقیت در کسب و کار های ایرانی و هر فرد ، متاسفانه عدم مهارت در تدوین چشم انداز می باشد ، چشم انداز به شما کمک می کند تا جهت یابی مناسبی برای تقویت مهارت ها و تخصص های خود داشته باشید . چشم انداز مترو ملاک مناسب برای مدیریت زمان و ارزیابی رشد کسب و کار می باشد . شاخصی که بدون آن هر روز ، روزمرگی تقویت می شود و استعداد ها هرز می شوند ، عدم وجود چشم انداز یعنی استخدام های اشتباهی ، یعنی هزینه ، عدم درجا زدن و عقب گرد کردن .

ترجمه و تالیف : اعتماد هژبرالساداتی
منبع : تام رایت   https://www.cascade.app