اهمیت بسته بندی در سهم از بازار

بسته بندی

بسته بندی در برگیرنده فعالیت‌هایی چون طرح ریزی و تولید ظرف یا جعبه هر محصولی میشود. امکان دارد بسته شامل نخستین (شیشه) باشد و بسته‌بندی بعدی مربوط به موردی باشد که بخواهند از آن استفاده کنند (گذاردن شیشه در درون یک جعبه) و سپس بسته بندی برای حمل که باید بتوان محصول را شناسایی کرد و ارسال داشت (گذاردن شش جعبه حاوی شیشه در داخل یک جعبه بزرگتر). سرانجام برچسب زدن بخشی از بسته بندی به شمار می آید که شامل نوشتن اطلاعات لازم برای بسته میشود.

در گذشته تصمیمات مربوط به بسته بندی براساس حفظ و نگهداری محصول گرفته میشد؛ ولی در این سال‌ها توجه به چندین عامل توانسته است بسته بندی را به صورت یک عامل مهم بازاریابی درآورد. رقابت شدید باعث شده است که امروز در بسته بندی‌ها باید بسیاری از وظایف فروش را انجام داد. برخی از این فعالیت ها عبارت اند از: جلب توجه مشتری به محصول، دادن شرح کالا و به فروش رسانیدن محصول.

شرکتها به قدرت بسته بندی خوب توجه کرده اند و خوب میدانند که میتوان بدین وسیله نظر مشتری را جلب نمود. برای مثال در یک فروشگاه بزرگ از 15 هزار تا 17 هزار جنس عرضه می کنند. معمولاً یک خریدار در هر دقیقه از برابر سیصد قلم جنس عبور می کند. و 53 درصد خریدها به صورت آنی انگیزه ای یا بدون تفکر قبلی صورت میگیرد. در یک چنین محیط سرشار از رقابت، بسته می تواند بر خرید تاثیرات شدید بگذارد . بسته بندی به صورت « بازرگانی پنج ثانیه ای» در آمدهاست . « کمپبل سوپ» چنین برآورد می کند که هر خریدار در سال 76 مرتبه با بسته بندی های قرمز و سفید رنگ آن رو به رو میشود. بنابراین ارزش آن را دارد که 26 میلیون دلار از این بابت برای تبلیغات هزینه نماید.

اهمیت بسته بندی

نوآوری در بسته بندی برای شرکت نسبت به شرکتهای رقیب یک امتیاز به حساب آید. «لیکوئیدتای» توانست به سرعت 10 درصد از سهم بازار شوینده های سنگین وزن را در اختیار بگیرد برخی از این موفقیت به سبب شیوه بسته بندی و نوآوری بود که شرکت در این زمینه ارائه کرده بود. برعکس اگر بسته بندی به شیوه ای ضعیف طرح ریزی شود برای مصرف کننده دردسرهای زیادی به وجود می آورد و شرکت فروش خود را از دست می دهد.

برای مثال شرکت « لاین سیورز» به تازگی درصدد برآمد از نظر بسته بندی ، نوعی همگونی بین سیب زمینی تازه و برشته و دانه های قهوه تازه و برشته به وجود آورد. شرکت بادام زمینهای نمک زده تازه و برشته را در پاکتهای عاری از هوا با نام و نشان تجاری « بریک تکز» به بازار عرضه کرد که شباهت زیادی با دانه های قهوه آسیبا شده بود. متاسفانه این بسته بندی نتوانست کارساز شود. مصرف کنندگان بادام زمینی را به جای یک نوع قهوه خوشبو خریداری کردند و آنها را وارد آسیاب‌های قهوه خوردکنی فروشگاه نمودند که در نتیجه بوی ناخوشایندی فضای فروشگاه را فراگرفت باعث رنجش مشتری شد و برای بسیاری از مدیران فروشگاه ناراحتی هایی را به وجود آورد .

عرضه بسته بندی خوب برای محصولات جدید نیاز به چندین مرتبه تصمیم گیری دارد. شرکت باید «مفهوم  بسته بندی» را به وجود آورد یعنی اینکه این نوع بسته بندی برای چه محصولاتی مناسب است و چه نقشی را ایفا می کند. آیا هدف یا مفهوم بسته بندی مزبور این است که محصول را محفوظ نگه دارد برای توزیع و مصرف، روش جدید ارائه کند یا مقصود و هدف دیگری دارد ؟ در مورد عواملی مانند اندازه، شکل، مواد، رنگ، محتوا و نام و نشان تجاری باید تصمیمات ویژه ایجاد شود. این عوامل می توانند دست دردست هم بگذارند و پایگاه محصول در بازار را تایید و استراتژی بازار را مشخص نمایند. این بسته بندی باید با تبلیغات قیمت گذاری و پخش یا کانال توزیع محصول سازگار باشد.

 

نویسنده: دکتر اعتماد هژبرالساداتی