تاثیر موسیقی بر رفتار مشتری

تاثیر موسیقی در افزایش فروش

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش بهره‌وری و راندمان فروش انواع فروشگاه های خرده فروشی موسیقی است.

پخش موسیقی از طریق گوش به مغز می‌رسد و حواس و عواطف را تحریک می کند و با ایجاد انرژی، موجب انگیزه و فعالیت می شود. نغمه های موسیقی به طور کلی از طریق تداعی و تهییج عواطف در روحیه شنونده اثر می گذارد. ریتم های شاد و مفرح احساس سرزندگی و شادمانی در کار و فعالیت را افزایش می دهد.

طبق مطالعات انجام شده که در ادامه به آنها اشاره می‌شود پخش موسیقی در فضای فروشگاهی تاثیر معناداری در رفتار کارکنان و مصرف کنندگان و میزان خرید وی ایجاد نموده و به خلق یک جو دلپذیر و خاطره انگیز کمک شایانی می کند.

در پژوهشی دیگر  یک محیط کسب و کار به ۵ طبقه تقسیم گردید:
 ۱. شاد
۲. مرفه پسند
۳. خشن و سلطه جویانه
۴. با وقار و دل انگیز
۵. آمار

 یک موسیقی ممکن است باعث شود تا بیشتر مشتریان،  محیط فروشگاه را آرام بدانند در حالیکه یک موسیقی دیگر موجب می گردد تا افراد، همان محیط را شاد تلقی کنند. به عبارتی دیگر اگر هدف کسب و کاری این باشد که مشتریان آنجا را شاد تلقی کنند ممکن است اجرای موسیقی های به روز مناسب باشد و در صورتی که هدف القاء محیطی برازنده و دل انگیز به مشتریان باشد ممکن است موسیقی های الهام بخش و کلاسیک به این هدف کمک کند. در واقع تشخیص اینکه محیط یک فروشگاه، مرکز خرید و یا رستوران چقدر شاد، آرام و یا با پرستیژ و زیباست ،می تواند تحت تاثیر موسیقی حاصل شود.

 پخش موسیقی می تواند تا حدی رفتار خرید مشتریان را تغییر دهد. در یک مطالعه رفتار مشتریان در خرید قهوه ترک و فرانسوی در یک فروشگاه بزرگ بررسی گردید. به همین منظور موسیقی ترکی و فرانسوی به صورت یک در میان پخش میشد.

 در زمان پخش موسیقی فرانسوی فروش قهوه فرانسوی ۳ برابر میشد اما به هنگام اجرای موسیقی ترکی فروش قهوه ترک به دو برابر فروش قهوه فرانسوی می‌رسید. به عبارتی چنین نتیجه گیری شد که موسیقی می تواند بر تعداد محصولات فروش رفته ، انتخاب مشتریان و آمادگی آنها برای هزینه کردن اثرگذار باشد. البته وقتی که از مشتریان در این خصوص سوال شد آنها از تاثیر پخش موسیقی بر رفتار خرید شان اظهار بی اطلاعی می کردند.

 

جذب مشتریان و طولانی کردن دیدار آنها از فروشگاه:

بین ریتم موسیقی و فعالیت‌های مشتریان در محیط های گوناگون رابطه معناداری وجود دارد. در یک فروشگاه بزرگ دو نوع  موسیقی کند و سریع پخش گردید و مدت زمان حرکت مشتریان از یک نقطه به نقطه دیگر در فروشگاه مورد سنجش قرار گرفت.

 حرکت مشتریان حین پخش موسیقی ملایم ، کندتر و به طور میانگین ۱۲۸ ثانیه طول می کشید اما موقع پخش موسیقی تند ،حرکت آنها سریع تر بوده و به طور میانگین ۱۰۹ ثانیه به طول می انجامید. نکته جالب این مطالعه آن بود که بعد از پخش موسیقی کند ،مشتریان مدت بیشتری را در فروشگاه گذرانده و تا میزان ۳۹ درصد نیز پول بیشتری خرج می کردند. در پژوهشی که توسط موسسه میوزاک در سال ۱۹۹۱ انجام گردید، مشخص شد که به هنگام پخش موسیقی خرید اجناس توسط افراد کمتر از ۲۵ سال ۵۱% ، افراد ۲۶ تا ۵۰ سال ۱۱ درصد ، و افراد بالاتر از ۵۰ سال ۲۶ درصد افزایش  نشان می دهد. 

شما برای بهبود فروش خود چه اقدامی جهت تامین سیستم صوتی و انتخاب نوع موسیقی انجام داده اید ؟

نویسنده: دکتر اعتماد هژبرالساداتی