تیپ های رفتاری DISC دیسک -شخصیت های سبز

تیپ های رفتاری دیسک DISC

شخصیت های سبز-  S ها -(Steadiness)

 تنها چیزی که باید به یاد داشته باشید یک کلمه است این یک کلمه شخصیت سبز را توصیف می کند.
” کمک کردن”
شخصیت های سبز بیشتر دوست دارند برای دیگران کاری انجام دهند تا برای خودشان تقریباً شبیه مادر ها.

این افراد در کمک کردن حرفه ای هستند. آنها با این هدف زندگی می‌کنند که فرصتی برای کمک به دیگران داشته باشند. آنها با کمک کردن حس خوبی پیدا می کنند. وقتی که همسایه مریض است چه کسی به خانه اش می آید؟ چه کسی برای غذا می آورد؟ چه کسی از او پرستاری می‌کند سلامتی اش را بازیابد؟

تیپ رفتاری دیسک

 شخصیت سبز

یک تصویر از شخصیت سبز در ذهنم هست. من مادربزرگ ۵۰ ساله را تجسم می کنم با لباس بلند گل گلی و یک گل سر در موهایش که دارد یک ترانه محلی می کند و به نوه هایش کلوچه می‌دهد. اغراق شد؟

 دقیقاً.
اگر شما بتوانید این تصویر را به خاطر بسپارید دیگر مجبور نیستید ویژگی‌های یک شخصیت سبز را حفظ کنید بیشتر شخصیت های سبز را در این حرف ها می توان دید:

  1. نمایندگان خدمات به مشتریان
  2. معلم های کودکستان
  3. اجتماع کنندگان خیریه‌ها
  4. مشاور ها
  5. پرستارها
  6. مددکار های اجتماعی
  7. داوطلبان خیریه
  8. روحانیون
  9. مددکار ها
  10. ماساژورها

 چرا؟ برای اینکه آنها از حرفهایی که با آنها می شود به مردم کمک کرد لذت می برند.

شخصیت های سبز در بغل کردن و به آغوش کشیدن حرفه ای هستند. آنها عاشق بغل کردن دیگران اند. شرط میبندم که یک عمه یا فامیلی دارید که وقتی یه غریبه را می بیند به سمتش می رود و او را به گرمی در آغوش می گیرد و به او می گوید:” احساس می‌کنم که یک عمر تو را می شناسم، بیا همه پولهایم مال تو”.

وقتی که یک جاده جدید در میان جنگل ساخته می‌شود، همین شخصیت های سبز هستند که درختان را بغل می کنند و می گویند: “خواهش می کنم به درخت آسیب  نزنید”.

همین شخصیت های سبز را دوست دارند و به آنها اعتماد دارند. اگر یک شخصیت سبز و ببینید را تشخیص می دهید. نه تنها شما را به گرمی بغل میکند، بلکه روز بعد از او یک پیام تشکر دریافت می کنید به این مضمون:” ممنون که دوست من هستی” آیا او در پیام تشکر روی “من” تاکید می کند؟

خیر، از شکلک قلب برای نشان دادن عشق و علاقه‌اش به دوستی با شما استفاده میکند. این کار شخصیت های سبز است.

از آنجا که شخصیت‌های سبز همیشه به افراد کمک می کنند، علاقه به طرح بازپرداخت شما، سفر خارج برای لیدرهای ارشد ،گزارش‌های پژوهشی مستند ،درباره کیفیت محصولات شما ندارند. آنها بیشتر علاقمندند که ببینند که کالا یا خدمت شما می‌تواند به دیگران کمک کند. اگر شرکت بازاریابی شبکه ای طرح بازپرداخت را ۵۰ درصد کاهش  دهد، شخصیت سبز خواهد گفت:”  چک‌های پاداش ما نصف می شود و پول باقیمانده احتمالاً برای کمک به مردم فقیر یا برای ساختن پناهگاه برای حیوانات اهلی خرج  بشود”.

شخصیت های سبز با این سناریو به خوبی کنار می آیند. آنها فقط به این دلیل به کسب و کار علاقه مندند که وسیله ای است برای کمک به مردم. آنها می خواهند بدانند که چگونه محصولات شما به کاهش رنج افراد دردمند کمک می کند، چگونه  محصولات شما موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود تا مادر های جوان برای غذای بچه هایشان پول بیشتری داشته باشند، و چگونه محصولات پوستی شرکت شما می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس یک نوجوان خجالتی کمک کند. آنها به خاطر کمک کردن به مردم است که خیلی خوشحال هستند. شخصیت های سبز در بازاریابی شبکه‌ای رهبران بزرگ می شوند. مردم به خاطر صداقت و درستی سبزها و اشتیاق آنها به کمک کردن و روح بخشنده که دارند خود به خود جذب شخصیت های سبز می شوند.

وقتی آنها نسبت به چیزی متقاعد شوند، روح بخشنده شان بر ترس از نشنیدن غلبه می کند.

به ندرت می بینید که شخصیت های سبز جلوی یک جمع بایستد و به آنها انگیزه ببخشد. لیدرهای آن تیم‌هایی نیستند که دستور می دهند به مردم و می گویند که چه کار کنند. شما معمولاً آنها را در پشت صحنه می بینید، چون به جای ستاره شدن ترجیح می دهند که حمایت کننده باشند. آنها کار ثبت‌نام را انجام می دهند. صندلی های اضافه را بیرون می برند. پذیرایی را تدارک می بینند و مطمئن می‌شوم که تهویه هوا و سیستم گرمایش روی درجه مناسب تنظیم شود که همه راحت باشند. اما اینها به این معنی نیست که آن ها رهبران خوبی نیستند. آنها فقط متفاوت رهبری می کنند. مادرتان را به خاطر دارید؟ ماهاتما گاندی را یادتان می آید؟

آنها افرادی بزرگی بودند که با الگوهای شخصی خودشان رهبری می‌کردند. آنها فلسفه خود را به دیگران تحمیل نمی کردند. آنها زندگیشان را وقف خدمت کردند و مردم نیز از آن پیروی کردند.

همه این شخصیت های سبز را دوست دارند. آنها خیلی صمیمی و اهل کمک کردن هستند و خیلی خوشحال می شوند که بتوانند برای دیگران کاری انجام دهند .  تشخیص شخصیت های سبز آسان است. آنها لباسهای فاخر نمی پوشند؛ با صندل و  پوشش غیررسمی راحت تر هستند. آنها قرار نیست که دیگران را تحت تاثیر قرار دهند یا از دیگران بهتر دیده شوند. آنها رفتار معتدل و مودبانه دارند و با آرامش خاصی زندگی می کنند و در موقعیت های مختلفی انعطاف پذیر هستند. برای سبزها معمولاً نه گفتن به درخواست دیگران غیر ممکن است.  گفتن بله برای آنها آسان تر از این است که توضیح دهد که چرا جوابشان منفی است. اما شخصیت های سبز را تحت فشار قرار ندهید. نرمش و اعتدال آن ها به این معنی نیست که شما خواسته هایتان را بر آنها تحمیل کنید.آنها می‌خواهند مفید و خدمتگزار باشند اما رئیس نمی خواهند.

 حتی شخصیت های کارتونی هم می‌توانند سبز باشند

 سیندرلا را یادتان هست؟ او خوب و مهربان بود و می‌خواست به مردم کمک کند. یک نمونه خوب از یک شخصیت سبزست.
بسیاری از شاهدخت های کارتونی دیزنی شخصیت های سبز هستند. چارلی براون را در کارتون کمیک بادام زمینی ها را به یاد می آورید ؟او همیشه میخواست به اطرافیانش کمک کند اما دوستش لوسی مطمئناً شخصیت سبز نبود.

رفتار شخصیت سبز

 آنها آرام و مهربان هستند، از نگفتن به یک درخواست متنفرند و تمایل دارند که نرم تر و آرام تر صحبت کنند اما چون نمی‌خواهند کسی را ناامید کنند، لبخند می‌زنند، از مشاجره دوری می کنند و کنار آمدن با آنها آسان است.
به خاطر داشته باشید که انگیزه اصلی آنها کمک به دیگران است.
بیایید ببینیم که شما می توانید رفتار یک شخصیت سبز را در یک مثال پیش‌بینی کنید؟
فرض کنید که شخصیت سبز وارد یک سالن مهمانی بزرگ می‌شود. در آنجا میزهای گرد بزرگ قرار دارد که کلی آدم خندان و خوشحال دور آن ها  نشسته اند. یک میز هم هست که یک نفر تنها پشت آن نیز نشسته است.
شخصیت سبز اثر کدام میز می نشیند؟
مطمئناً همان میزی که تنها یک نفر پشت آن نشسته است. شخصیت سبز دستانش را دور آن فرد تنها حلقه می کند و می گوید تو به یک دوست نیاز داری.
سبزها در کمک کردن و انجام کارهای داوطلبانه پیشقدم هستند. و می خواهد مطمئن شوند که همه خوشحالند.
آیا تا حالا چنین تجربه ای داشته اید؟
سراغ دوست خود بروید و او  چای داغ و کلوچه برایتان بیاورد و پیشنهاد بدهد گردنتان را ماساژ دهد چون که مضطرب به نظر می‌رسید و جویای سلامتی اعضای خانوادتان شود .
بله این همان شخصیت سبز است

احساسات؟

بله می توان شخصیت های سبز را افراد احساساتی توصیف کرد که بیشتر بر روابط تمرکز دارند. ما وقتی که روی یک پروژه دراز مدت کار می‌کنند می‌کوشند تا برای پیشبرد پروژه همه با هم کنار بیایند. این در نقطه مقابل سایر تیپ های شخصیتی است که فقط دستاوردها را در نظر می گیرند و برای رسیدن به نتیجه استانداردها و اهدافی را تعیین می کنند.آنها در رابطه سازی فوق‌العاده هستند.

معایب شخصیت های سبز

 بعضی مردم به شخصیت های سبز نگاه می‌کنند و می‌گویند آنها دودل و سست هستند و نمی توانند تصمیم بگیرند. شاید به جای اینکه بتوانیم اینگونه به قضیه نگاه کنیم، شخصیت های سبز دوست ندارند عقایدشان را به دیگران تحمیل کنند. آنها می‌خواهند شخصیت دیگری تصمیم بگیرد و تا جایی که این تصمیم منطقی باشد از آن حمایت کنند. برای مثال ۱۲ شخصیت سبز در یک اتاق کنفرانس را در نظر بگیرید.  یک سبز می‌گوید” وقت ناهار است”. نفر کناری او می‌گوید کجا غذا بخوریم؟

نفر بعدی می گوید من هر جایی شما دوست دارید غذا می‌خورم .
کناری او می گوید هر جایی که بقیه موافق باشند. نیز کناری او می‌گوید ما باید یک ستاد تشکیل بدهیم اما ما که اجازه نداریم ستاد تشکیل بدهیم.
دوازده شخصیت سبز از گرسنگی میمیرند.

تیپ رفتاری DISCآیا سبزه ها رهبران بزرگ می شوند

 مطمئناً، آنها برای بالا دست ایشان مایه دلخوشی هستند. شخصیت سبز دوست ندارد گلایه کند. اگر مشکلی وجود داشته باشد نمی خواهد به خاطر آن آه و ناله کند. او صرفا می خواهد  به دیگران کمک کند. پس  هیچ گلایه ای به بالا دستی انتقال داده نمی شود. سبزها با کمال میل به مشکلات خودشان و زیرمجموعه هایشان رسیدگی می کنند. آنها در این کار مهارت دارند. چون صبور و فهمیده هستند، دیگران همدلی آنها را حس می‌کنند و عاشق کار کردن با آنها هستند.

همچنین چون سبزها منیت ندارند رابطه‌شان با زیرمجموعه‌ها شان خوب است. نداشتن منیت و خودخواهی به معنی استرس و مشاجره کمتر است. سبز ها آدم های خوبی هستند. سبزها شنونده های ماهری هستند. این طبیعی است زیرا آنها به دیگران اهمیت می‌دهند.

سبزها قابل اعتماد و بسیار صبور هستند. این ویژگی موجب می شود آن ها هم تیمی های خوبی باشند طوری که هر کسی می داند که می تواند روی آنها حساب کند.

فروشگاه اصول مدیریت کسب و کار

فایلهای آموزشی و کاربردی

شرح وظایف – تیپ های رفتاری – ساختار سازمانی

وقتی با شخصیت سبز روبرو می شویم  با چه زبانی صحبت کنیم

 تنها کلمه ای که می بایست به یاد داشته باشید این است. ”  کمک کردن”
حالا شما به زبان سبز مسلط هستید. به همین راحتی. اگر نمی دانید که چه چیزی بگویید خیلی ساده از کلمه کمک کردن در مکالمه های تان استفاده کنید. در نتیجه، خیلی بهتر با سبزها ارتباط برقرار خواهد کرد. در جلسه معرفی هنگام صحبت با سبزها در این نکات تمرکز کنید:
چگونه فرصت تجاری شما به مادران جوان کمک می‌کند که در کنار نوزادان شان در خانه بمانند؟
چگونه شرکت شما از طریق واحد خیریه خود برای نیازمندان اعانه جمع می کند؟
چگونه کار کردن در منزل و کاستن از بار ترافیکی به حفظ محیط زیست کمک می کند؟
چگونه کار کردن در منزل باعث می شود زمان بیشتری را با خانواده گذرانده و روابط قوی تر ساخت؟
چگونه محصولات تغذیه شما به مردم کمک می کند تا کبد شان را در برابر داروهای مضر شیمیایی را بیمه کند؟
چگونه محصولات شما به مادر بزرگ ها کمک می کند تا با داشتن انرژی بیشتر نوه هایشان را به باغ وحش ببرند؟
چگونه محصولات مراقبت از پوست شما به نوجوانان کمک می‌کند تا از شر آکنه خلاصه خلاص شوند و با اعتماد به نفس بهتر به مدرسه برگردند، به دانشگاه بروند، دکتر شوند و کودکان گرسنه دنیا را نجات دهند.

چه چیزی برای سبزه ها اهمیت کمتری دارد

 اگر بخواهیم ادب را رعایت کنیم، باید فقط در مورد چیزی صحبت کنیم که فرد مقابل به آن علاقه مند است. پس ما برای احترام به سبزه ها وقت زیادی برای صحبت کردن در این موارد مصرف نمی کنیم.
طرح بازپرداخت
برنده شدن در طرح سفر تشویقی شرکت
چکهای بزرگ پا داش
فروش شرکت و آمار رشد
خیلی راحت است. حالا چرا این چیزها را در دبیرستان به ما یاد نمی دهند؟ ما می توانستیم در صحبت با شخصیت های سبز خیلی مودب تر و تاثیرگذارتر باشیم.

 کمک، کمک و کمی بیشتر کمک

 وقتی من یک سمینار زنده برگزار می کنم از همه شخصیت های سبز می خواهم که دستهایشان را بالا ببرند. بعد رو به حاضرین در سمینار میگویم”  به دقت به همه این سبزه هایی که دستشان را بالا برده اند نگاه کنید، همه عاشق این ها هستند، اینها مهربان ترین و مفید ترین آدمهای روی زمین اند. موقع استراحت میان برنامه نزد آنها بروید و از آنها تقاضای یک بام دو هزار دلاری بکنید” همه می خندند، اما الان دیگر همه شخصیت های سبز را می شناسند

 بعضی وقت ها می شود که صمیمانه خدا را شکر کرد که شخصیت سبز در مقابلتان قرار دارد

 در محوطه پارکینگ به سمت ماشین تان در حال حرکت هستید که یک غریبه می پرد جلوی شما و می گوید دستها بالا هر چه پول داری بده!
شما جواب می دهید” هیچ پولی ندارم تمام حقوق این هفتم را تازه خرج کردم” غریبه در پاسخ می‌گوید:” اینکه خیلی بده میخوای چند دلار بهت غرض بدم که بتونی بقیه هفته را سر کنی.”
افتادن به چنگ یک جنایتکار سبز فرصت خیلی خوبی است. فکر می کنم به همین دلیل است که اکثر جنایتکاران سبز نیستند. آنها با این جور دل رئوف و نازک نمی توانند امورات شان را بگذراند.
یا وقتی به سمت خانه در حال رانندگی هستید و حواستان به رانندگی نیست، به ماشین جلویی میزنید، تصادف بدی می کنید. راننده ماشین جلویی می گوید:” من دنده عقب آمدم؟” صدمه دیدی؟ بگذار بغلت کنم!.
شخصیت های سبز هیچ وقت نمی خواهند که شما احساس گناه کنید.

چه کار کنیم که بتوانیم شخصیت های سبز را سریع تشخیص دهیم

 اول: یک شخصیت سبز را پیدا کنید و به حرف هایش گوش دهید در حرف‌های به این کلمه ها توجه کنید

  1. کمک کردن
  2. دلداری دادن
  3. احساس کردم
  4. همکاری کردن
  5. پرورش دادن
  6. مشارکت کردن
  7. مراقبت کردن
  8. سهیم کردن

فقط با دانستن واژه های رمزی آنها و لغات که سبزها برای توصیف زندگی شان به کار می‌برند خیلی زود می توانیم حتی پشت تلفن رنگ شخصیتی آنها را تشخیص دهیم.

دوم:
یک لیست از همه شخصیت های سبزی که میشناسید تهیه کنید. همکارتان عمه و خاله،  روحانی محل ، بقالی سر کوچه تا جایی که می توانید لیستتان بزرگ باشد.
با دقت در رفتار افراد لیست سبزتان متوجه می شوید که سبزها چه چیزهایی می گویند. چه چیزهایی نمی گویند،چه کارهایی می‌کنند و چه کارهایی نمی کنند. خیلی زود سبز ناشناس بعدی را در اولین ملاقات به راحتی تشخیص خواهید داد. مخصوصاً اگر آن غریبه به شما یک کلوچه بدهد.

چطور یک شخصیت سبز را به جلسه معرفی دعوت کنیم

 این هم یک مثال اغراق آمیز از این که چگونه می توانید با یک شخصیت سبز به زبان طبیعی خودش صحبت کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آنها بگویید که می خواهید به جلسه پرزنت شما بیایند؛ اما شما درخواستتان را به زبانی که آنها متوجه می شوند بیان کنید. این هم چند نمونه از دعوت از افرادسبز:
” می خوام لطفی در حق من بکنید. فردا شب یک جلسه پرزنت  دارم لطف می کنی بیای؟ ما به کمکت نیاز داریم.
” ما بازاریاب به چند محصول مراقبتی پوست هستیم. این محصول ها به زن ها کمک می کند که جوان تر دیده شوند و احساس بهتری نسبت به خودشان داشته باشند و شادتر زندگی کنند. یک سری محصولات تغذیه هم داریم که به مادر ها کمک می کند که انرژی بیشتری داشته باشند تا بتوانند بین خانواده شغل و زمانهای خصوصی خود تعادل برقرار کنند.
”  ما به مادر های جوان این فرصت را میدهیم که توی خانه کار کنند. آنها  کنار بچه هاشان می مانند و مجبور نیستند بچه‌ها را به مهد کودک بفرستند و مبلغ زیادی به یک غریبه بدهند که بچه‌شان را بزرگ کند. فقط به این فکر کن که اگر ما به مردم کمک کنیم که در خانه‌اش آن کار کنند چقدر باعث کاهش آلودگی هوا می شویم.”
من فقط یک نفر دیگر لازم دارم که بتوانم جایزه روبان جادویی شادکامی را ببرم. ممکنه به عنوان یک مهمان با من بیای؟
میشود کمی هم خوردنی با خودت بیاری؟

بله مشتری سبز شما می آید
نسخه مبالغه آمیز بالا دعوت شما  را به زبان سبز بیان می‌کند. در نتیجه مشتری سبز می آید. شخص سبز همان چیزی را می بیند که شما می بینید و آن این است که در جلسه اتفاق خوبی خواهد افتاد.
به خاطر داشته باشید که مهارت شما در این است که سریع تشخیص دهید که طرف مقابل تان شخصیت سبز است یا نه.
کلماتی که ما هنگام صحبت با شخصیت های سبز استفاده می کنیم ساده هستند. فقط با اضافه کردن چند کلمه مثل کمک، مراقبت و غیره می توانیم با آنها با روشی که درک می‌کنند ارتباط برقرار کنیم.
شما مجبور نیستید که خودتان را تغییر دهید. تنها کاری که باید بکنید این است که صحبت های معمولی خود را به زبان سبزترجمه کنید. یا رنگ شخصیتی خودتان را تغییر دهید.
اگر مثال قبلی درباره دعوت سبز با شخصیت شما همخوانی ندارد، حالتان را بد کرده ، و یا اینکه آن را درک نکرده اید، نگران نباشید. صرفا معنایش این است که شخصیت سبز نیستید. شما فقط دنیا را از دریچه یکی از سه رنگ دیگر می بینید.

شخصیت سبز در یک نگاه

رفتار دوستانه
صیور با دیگران
پایدار
بازیگر تیم
درک کننده
با ثبات
آرام
شنونده خوب
دلنشین
پرهیز از جدل و مقابله
نحوه صحبت: صدای پایین، گرم و با جزئیات

تن صدا: ساختار یافته، با آوایی ملایم

زبان بدن: حرکات کوچک دست، آرام

علایق: فعالیت های خانوادگی، فعالیت در گروه های کوچک

به نمایش گذاشتن: عکس های خانوادگی، احتمالا دارای گل وگیاه در محیط کار

چگونگی انگیزش: پروژه های تیمی و کمک به دیگران

نگرانی ها: ریسک پذیری و مقابله طلبی

به دنبال: امنیت

تحت استرس: شکاک،غیر انعطاف پذیری

ارزش ها :

قابل اطمینان

صبور همراه با احساس همدردی

متفکر و منطقی،حمایت کننده قوی

احساسات:

پنهان نمودن احساسات

محدودیت ها:

عدم تمایل به تغییر و حفظ شرایط موجود

ضعف در بنا نهادن الویت

پرهیز از مقابله و جدل

عدم ریسک پذیری

 

تیپ رفتاری DISC – ارتباط موثر – اصول مذاکره تجاری

 

نویسنده: دکتر اعتماد هژبرالساداتی