معرفی ۵ شرکت بزرگی که با سرمایه گذاری کم کار خود را شروع کردند و به موفقیت رسیدند

کسب و کار

در این مقاله می‌خواهیم داستانی کلاسیک را از شروع کسب و کار ها بهتون بگیم از اون استارت آپ هایی که یک نفر ایده خوبی به ذهنش می‌رسد و تلاش می‌کند تا آن را به درآمدزایی برساند تا اینکه تبدیل به شرکت های میلیارد دلاری بشوند اما بدانید هر کسب و کار و ایده ایی این پیشرفت و تا این حد موفقیت رو ندارد بخاطر اینکه این شرکت ها و نام های تجاری بزرگی که امروزه میبینید همه روزی از پایین ترین سطح شروع کردند، تا امروزه به برند هایی که افتخار می‌کنید که مدیران‌شان را میشناسید تبدیل شدند. حالا بیاید با داستان پنج نمونه از این شرکت ها بیشتر آشنا بشیم:

 

1- Spanx

سارا بلیکلی کسی که امروزه خیلی از زنان از محصول او استفاده می‌کنند. او که از دوران جوانی عضو اتحادیه پوشاک زنان بود به این فکر افتاد تا جوراب شلوار را کمی تغییر بدهد و آن را تبدیل کند به ساپورت امروزی . او در سن ۲۷ سالگی در آتلانتا اولین کسب و کار مستقل خودش را راه اندازی کرد اونم فقط با ۵۰۰۰ دلاری که توانسته بود برای خودش پس انداز کند. او برای طرحی که ارائه داده بود درخواست ثبت اختراع هم نوشت اما برای اینکه در آن زمان نتواست هزینه های این کار را بپردازد این درخواست تایید نشد؛ البته الان این طرح به نام او ثبت شده است. سارا بلیکلی در حال حاضر صاحب ۱۰۰ درصدی شرکت Spanx می باشد با ارزشی بیشتر از ۴۰۰ میلیون دلار آن هم بدون یک پنی سرمایه گذاری خارجی.

 

2- GoPro

نیک وودمن که در سال ۲۰۰۱ سایت تبلیغاتی FunBug را تاسیس کرد. البته ایده او کمی جالبه چون نوعی تحول را در تصویربرداری امروزی ایجاد کرده او به این فکر افتاد که چرا بیننده ها تصاویر مهیج ورزشی را از دید فردی که دارد انجام می‌دهد نبینند برای همین او دوربینی را برای اولین بار روی مچ طراحی کرد تا تصویر واقعی تری از لحظات مهیج بدست بیاورد. او برای شروع کارش با کمی پس انداز و قرضی که از مادرش داشت توانست سرمایه ۳۵۰۰۰ دلاری را بدست بیاورد و کسب و کار خودش را در سال ۲۰۰۲ در سانمانتو کالیفرنیا تاسیس کند؛ البته بعد گذشت مدتی از فعالیت وی، در سال ۲۰۱۲ شرکت فاکسکان، سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری روی ایده انجام می‌دهد تا اینکه در ارزیابی های کمپانی بلومبرگ ارزش این شرکت به ۲۹۶ میلیارد دلار می‌رسد که در نوع خود یک شاهکار محسوب می‌شود.

 

3- Craigslist

کریگ نیومارک، او که در سال ۱۹۹۵ برای اولین بار وب سایت خبری خود با عنوان خبرنامه ایمیلی در حومه سانفرانسیسکو آغاز کرد تا دوستانش را از اخبار و حوادث مطلع نگه دارد فکرش را نمی کرد که روزی غول رسانه ایی دنیای اینترنت بشود، البته این کار به این سادگی ها هم نبوده؛ بیایید برگردیم به همون سال ۱۹۹۵ اوکه از کلمه Craigslist استفاده می‌کرد با گسترده شدن نامش در سرتاسر جهان توانست به بازدید یک میلیون نفری در طول یک ماه اونم در سال ۱۹۹۷ برسد البته نیومارک تا سال ۲۰۰۴ هیچ درآمدی را از کارش بدست نمی‌آورد اما همین بازدید دلیل خوبی بود که خیلی ها به بردن نامشان در این وب سایت بیشتر علاقه مند بشوند، برای همین او به تبلیغات در کارش مشغول شد البته باید بگم که در سال ۲۰۰۴ او باید ۳۲ میلیون دلار را برای خرید سهمش پرداخت می‌کرد اما به خاطر نداشتن این پول سهامش را از دست داد؛ اما اوکه با طرح شکایتی توانست از حق خودش دفاع کند به عنوان صاحب امتیاز کسب و کارش در سال ۲۰۱۶ نه تنها سهم خودش بلکه سهام شرکایش هم به او تعلق گرفت و امروزه شرکتی را اداره می‌کند که ارزشی بالق بر ۶۹۰ میلیون دلار دارد.

 

 4- GitHub

گیت‌هاب توسط سه جوان به نام های تام پرسون وارنر،کیریس وانسترس، پی جی هیت در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد. اما این گیت‌هاب چیست؟ گیت‌هاب پلتفرمی است برای توسعه نرم افزاری که در آن سازندگان می توانند اطلاعاتشان را با هم به اشتراک بگذارند. تام پرسون وارنر که بنیانگذار این کار هم می‌باشید فقط با چند هزار دلار پس انداز خود این کسب و کار را راه اندازی کرد. اوایل کار خود، با فروش اشتراک های ویژه شروع کرده البته آنها به خاطر نبود پول کافی نتوانستند دفتری را در سان‌ فرانسیسکو تهیه کنند اما به جای آن چهار نفر بودند که شبانه روز کار می‌کردند و جلسات را هفته ایی یک بار در یک کافی شاپ برگزار می‌کردند. اگرچه چهار سال بعد که نامشان کمی شناخته تر شد فردی به نام هوروویتس سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری را روی کسب و کار آنها می‌کند و همین هم موجب شد تا افراد دیگری هم به مقدار ۲۵۰ میلیون دلار روی این کار سرمایه گذاری کنند. اما در کل امروزه گیت‌هاب ارزشی بالغ بر ۲ میلیارد دلار دارد که نشان می‌دهد یک ایده ساده تا چه اندازه می‌تواند موفق و کارآمد عمل کند.

 

5- Tough Mudder

Tough Mudder برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط ویل دین و گی لیوینگستون پدید آمد. Tough Mudder نوعی مسابقات دومیدانی است که در آن شما باید موانعی را پشت سر بگذارید. البته این موانع کمی غیرعادی هستند مثلا شما باید از روی میله های باریکی بدوید و یا روی زمینی که کاملا به کره بادوم زمین آغشته شده بدوید اگرچه شیوه انجام مسابقه به صورت ثبت نامی است و باید هزینه ایی را در اول کار بپردازید اما در همان ابتدای کار آنها ۳۰۰ دلار هزینه کردند تا وب سایتی را برای انجام ثبت نام ها و عضویت راه اندازی کنند و ۸۰۰۰ دلار هم برای تبلیغات گسترده در فیسبوک هزینه کردند، در همان بار اول برگزاری رسمی این مسابقه دو میلیون نفر از ۱۰ کشور در وب سایت آنها ثبت نام کردند برای همین آنها توانستند به درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری دست پیدا بکنند. البته لازم است که بدانید که این کار تا سال ۲۰۱۵ هیچ سرمایه گذاری خارجی را دریافت نکرده و همچنان با همون شیوه اولیه خود در حاا برگزاری است.

نویسنده: دکتر اعتماد هژبرالساداتی