منتورینگ چیست ؟

منتورینگ یک رابطه متقابل و مشارکتی است که اراده می کند و اغلب بین کارمند ارشد  به منظور رشد ، یادگیری و پیشرفت شغلی منتهی می شود . غالباً مربی و راهنما برای یك سازمان داخلی هستند و بر اهداف سازمانی ، فرهنگ و مشاوره در مورد پیشرفت حرفه ای تأكید شده است. مربیان اغلب به عنوان الگویی برای راهنمای خود عمل می کنند و راهنمایی هایی برای کمک به کارکنان در رسیدن به اهدافشان ارائه می دهند.

راهنمایی می تواند رسمی یا غیررسمی باشد. در یک محیط غیررسمی ، استخدام کنندگان اهدافی را تعیین می کنند ، اما معمولاً قابل اندازه گیری نیستند و روابط ساختار ناپذیری دارند. برای یک رابطه مربیگری رسمی ، اهداف عملی و قابل اندازه گیری وجود دارد که با الزامات انطباق دارد و قبل تعیین شده است .

چرا راهنمایی مهم است؟
یک مربی خوب می تواند به آموزنده کمک کند تا در انجام کار موثرتر شود ، مهارت های جدید یاد بگیرد ، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و برای رشد کلی شغلی خود تصمیم بهتری بگیرد.
مربیان مزایای بسیاری را نیز گزارش می کنند ، از جمله رضایت از دیدن دیگران. چشم اندازهای سازمانی و فرهنگی گسترش یافته است. تقویت مهارت های فنی ، رهبری و بین فردی ؛ و ادامه تجربه ایده ها و بینش های جدید روشها یا مدلهای راهنمایی را متنوع تر و برای سازمان و تحقق اهداف الزامی تر کرده است .

مربیگری تن به تن:
این نوع مربیگری از همه انواع مربیگری سنتی ترین است. فقط مربی و راهنما در این نوع مربیگری نقش دارند و معمولاً این فرد باتجربه تر است و با یک کارمند ، کارآموز و یا نیروی انسانی کم تجربه یا بسیار جوان تر همراه می شود.

راهنمایی گروهی:
در این مدل ، یک یا چند مربی با گروهی از مشاوران کار می کنند. مدارس و برنامه های جوانان غالباً از این مدل استفاده می کنند زیرا ممکن است زمان یا منابع کافی برای داشتن یک مربی برای هر شرکت کننده وجود نداشته باشد.

راهنمایی نظیر:
مشارکت کنندگان در این مدل از همان نقش یا بخش هستند یا تجربیات مشترک یا مشابهی را ، چه در زندگی حرفه ای و چه شخصی داشته اند. این همسالان برای پشتیبانی از یکدیگر با هم همراه می شوند . این می تواند یک مشاوره گروهی یا یک به یک باشد.

از راه دور یا راهنمایی الکترونیکی:
با چنین فناوری پیشرفته ای ، دیگر لازم نیست که رابطه راهنمایی رو در رو باشد. با استفاده از نرم افزار آنلاین یا حتی ایمیل ، شرکت کنندگان در این نوع مشاوره می توانند بدون از دست دادن تماس شخصی ، بصورت مجازی از راهنمایی و همراهی یک راهنمای باتجربه استفاده کنند .

راهنمایی معکوس:
این رابطه مربیگری از الگوی سنتی دور مانده است. به جای اینکه یک مشاور ارشد حرفه ای برای یک کارمند جوان تر ، راهنمایی کند ، یک کارمند ارشد، یک فرد حرفه ای ارشد تربیت می کند. این رابطه معمولاً برای حرفه های جوان یا جوان تر است که مهارت ها یا یک برنامه یا فناوری جدید را به سالمند بالاتر آموزش دهد.

سرعت راهنمایی:
این نوع مشاوره یک بازی در مورد دوست یابی سریع است و معمولاً به عنوان بخشی از یک رویداد یا کنفرانس شرکتی رخ می دهد. استاد راهنما دارای یک سری مکالمات یک به یک با مجموعه ای از مربیان مختلف است و معمولاً پس از یک جلسه کوتاه از یک مربی به مشاور دیگر منتقل می شود. راهنما باید با سوال برای مشاوره از متخصصان سطح ارشد آماده شود.

از کجا می توانید مربی پیدا کنید

ثبت نام در سا زمان های آموزشی : 
اگر عضو یک سازمان آموزش دهنده مربیگری باشید  ، و یا علاقه و تمایل به آموزش پذیری داشته باشید ، خود را با یک مربی مطابقت خواهید داد. اینها می تواند در داخل سازمان شما ، یک گروه اجتماعی ، یک شبکه فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی شما یا یک سازمان توسعه حرفه ای باشد که شما عضو آن هستید.

از بخش منابع انسانی خود بپرسید:
با مدیر یا مدیر منابع انسانی خود قرار ملاقات بگذارید و از آنها بخواهید که شما را با یک رهبر ارشد یا مدیر داخلی متناسب با نیزاهای آموزشی شما ارتباط دهند. لیستی از اهداف خود و آنچه باید از طرف مربی برنامه ریزی شده از قبل تهیه کنید و  آن را به مدیر منابع انسانی خود بدهید.

یک حرفه ای پیدا کنید که به او احترام می گذارید:
لیستی از پنج تا 10 نفر را که تحسینشان می کنید و با آنها ارتباط دارید ، ایجاد کنید. در نظر بگیرید که در تجربه آنها بیشترین احترام و تحسین را دارید. شما ممکن است بیش از یک مربی برای مجموعه مهارتهای مختلف داشته باشید که به دنبال توسعه بیشتر آنها هستید. به عنوان مثال ، یک نفر می تواند شما را به عنوان مربی در سخنرانی در جمع تحسین کرده و بخواهید ، دیگری برای نوشتن یا انتشار و دیگری برای پیشرفت رهبری شما را راهبری و راهنمایی کند .

از یک دوست یا همکار معتمد بپرسید:
با کسی در شبکه کاری یا اجتماعی دوست یا همکار خود همگام شوید. ترجیحاً شخصی که با شما مطابقت دارد شما را به خوبی می شناسد و می تواند جاه طلبی ها و اهداف شما را به مربی بالقوه خود منتقل کند. همچنین ترجیح داده می شود کسی در ذهن باشد یا شخصی که قبلاً وی را ملاقات کرده اید یا بعضاً او را می شناسید.
که از رئیس خود بخواهید مربی شما شود. اگرچه رئیس شما در بسیاری از موارد به نظر طبیعی می رسد ، داشتن رئیس به عنوان مربی می تواند معایب زیادی داشته باشد. به عنوان مثال ، رئیس شما ممکن است صادقانه به شما نگوید که ترک شرکت بهترین گزینه برای رشد شغلی شما است یا ممکن است شما را از ترس بودجه خود فشار ندهد تا درخواست افزایش یا ارتقا  سطح خود را داشته باشید. به یاد داشته باشید که مربیگری متمرکز بر رشد طولانی مدت است و نه عملکرد روزمره.

ترجمه : اعتمادهژبرالساداتی