توانمند سازی سرمایه های انسانی ( توسعه فردی )

کارمندان به طور معمول به مدیران خود توجه می کنند و گوش فرا می دهند تا تصمیماتی بگیرند که تأثیر مثبتی روی آنها بگذارد. به همین ترتیب ، مهم است که کارکنان احساس قدرت کنند تا تصمیمات مهم تجاری بگیرند. فرهنگ سازمان هرچقدر کارآمد تر باشد کارکنان بهتری  را پرورش می دهد و  احساس اهمیت و اعتماد به کار بهتر و پربارتر را منجر می شود. با این حال ، گاهی اوقات دشوار است که بدانیم دقیقاً چگونه اطمینان حاصل کنیم که کارمندان شما چنین احساسی دارند. به عنوان یک رهبر ، وظیفه شما این است که به کارمندان خود انگیزه دهید تا مسئولیت بیشتری بپذیرند و فضای کاری مثبت تری را برای همه افراد درگیر ایجاد کنند.

توانمند سازی کارکنان چیست؟
توانمند سازی کارمندان در محل کارو حین کار ،  فلسفه ای است که کارگران ، کارمندان و به طور کل سرمایه های انسانی  را به تصمیم گیری مستقل خود،  ترغیب می کند. مدیران باید از کارکنان پشتیبانی مناسبی برای ایجاد احساس اطمینان در نقش هایشان به آنها ارائه دهند.
به جای اینکه کارمندان خود را به صورت خرد مدیریت کنید ، متفاوت فکر کنید . توانمند سازی کارکنان این است که به آنها اجازه دهید استقلال آنها  با راهنمایی شما شکوفا شود.مدیران موفق  به اشتباهات به عنوان عبرت آموخته شده نگاه می کنند و ریسک را  به عنوان فرصتی برای رشد نگاه می کنند. توانمند سازی باید به روش صحیح اجرا می شود ، توانمند سازی مدیران به کارکنان کمک می کند تا در توسعه حرفه ای در شرکت خود احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

آیا می خواهید کارمندان و مشاغل خود را برای موفقیت تنظیم کنید؟

اگر دیگران را مدیریت می کنید ،اولین چیزی که باید بفهمید این است که موفقیت شما به موفقیت آنها بستگی دارد. هرچه کارمندان خود را بیشتر توانمند کنید ، رشد و شکوفایی بیشتری خواهند داشت. در اینجا روشای خاص برای انجام این کار آورده شده است:

روشهای  قدرتمند و اثربخش  برای توانمند سازی کارکنان خود

به کارمندان مرزها و فضای سخاوتمندانه بدهید:
برخلاف خرد متعارف ، مرزها اعضای تیم را محدود نمی کنند  بلکه آنها را توانمند می کنند. مرزهایی را تعیین کنید که یک کارمند می تواند خودش بتواند تصمیم بگیرد. با این کار به آنها آزادی عمل می دهید.به عنوان مثال ، اگر به واحد و کارکنان مدیریت ارتباط با  مشتری اجازه دهید حداکثر 20٪ از هزینه های سالانه جلب و حفط راضیت مشتری را برای خرسند نگه داشتن آن مشتری هزینه کند ، نماینده را قادر می سازید بدون مشورت با مدیر (و کاهش سرعت خدمات ارائه شده) مشکلی را حل کند.

با دقت گوش کنید:
مدیران بسیار زیادی تلاش می کنند تا کارمندان آنچه را که می خواهند ، بشنوند بیان کنند.
“به من اطمینان دهید و بگویید ما به هدف فروش خود خواهیم رسید.” این بی معنی است. بسیار عاقلانه است که با دقت به حقیقت گوش فرا دهیم … و سپس رفتار خود را در پاسخ به این حقیقت تغییر دهیم.

به کارمندان خود ایمان داشته باشید:
بهترین مدیران عملکرد برجسته ای را از انسان های معمولی دریافت می کنند. اگر منتظر تیمی از سوپراستارها باشید ، برای همیشه منتظر خواهید ماند. باید آنچه را که هر شخص به بهترین وجه انجام می دهد کشف کنید. راه های بهتری برای حمایت کرکنان از یکدیگر پیدا کنید. کارکنان  را برای حمایت و تشویق یکدیگر جمع کنید. خودتان باید  100٪ به این مشارکت ها و همکاری ها باور داشته باشید.

از خطاها چشم پوشی کنید:
اگر تیم شما اشتباه نمی کند ، پس کسب و کار شما به اندازه کافی رشد نخواهد کرد . اما اگر افراد خاطی را بابت اشتباهات مجازات کنید ، رفتارمحافظه کارانه را بین کارکنان تشویق می کنید. شاخص های استاندارد را متناسب با ارزش و ماموریت سازمان در مقابل اشتباهات در نظر بگیرید اما ایده ها و خلاقیت و ابتکار عمل کارکنان را سرکوب نکنید .

مسیرهای رشد را فراهم کنید:
همه چیز در زندگی – از جمله افراد – تغییر می کنند. اگر به مردم فرصت رشد ندهید ، آنها را مجبور خواهید کرد که یا تجارت شما را ترک کنند و یا راکد شوند. حتی اگر برای شما یا شغل شما ناخوشایند باشد ، باید روشهای محکمی برای رشد کارمندان خود فراهم کنید.

تلاش ها را ستایش کنید :
فقط روی استعداد تمرکز نکنید؛ تمرکز بر تلاش نیز مهم است . در طولانی مدت ، تلاش بسیار مهمتر از استعداد است. همچنین ، با تمجید از تلاش ، کارکنان  را به یادگیری و رشد ترغیب کنید ، نه اینکه فقط روی یک یا دو مورد از استعدادهای سازمانی و یا افراد  متمرکز باشید.

سوالات قدرتمندی بپرسید:
به جای اینکه خواسته های عجولانه ای داشته باشید یا دائماً به کارمندان بگویید چگونه کارها را  انجام دهند ، سعی کنید کمتر صحبت کنید و بیشتر تفویض اختیار و احترام به جایگاه سازمانی را رعایت کنید. سپس ، هنگامی که شروع به فهمیدن آنچه اتفاق می افتد ، مشاهده خود را در قالب یک سوال قدرتمند بیان کنید. سوال را بخاطر بسپارید و تا زمانی که لازم بود منتظر بمانید تا جواب خوبی دریافت کنید .مثال: “چگونه می توانیم کالای جدید 10 برابر ارزان تر از محصول رقیب خود بفروشیم؟” در کرست ، این تفکر منجر به تغییر نگرش تولید مسواک شد که سهم بازار مسواک های برقی گران قیمت را به سرقت می برد.

اعتماد دوجانبه:
در اوقات خوب و شرایط بهبود حضور در کنار یک کارمند و گپ و گفتگوی دوستانه آسان است ، اما آیا در زمان های بد و شرایط بحران آنجا خواهید بود؟
بسیاری از شرکت ها در مواقع سخت کارمندان خود را نابود می کنند. اخراج  کارکنان به بهانه مدیرت بحران یا مدیریت هزینه در شرایط سخت تصمیم اشتباه یک مدیر است . کاهش هزینه ها به بهانه  تعدیل نیروی کار خود که شاید 10% از هزینه ها جبران شود  در هر سال یک عمل وحشیانه است.
بهترین راه برای کسب وفاداری کارمندان این است که به کارکنان خود نشان دهید که به مهارت ، تخصص و دانش آنها اعتماد دارید . اهداف را به جای و ابزار کار به وضوح روشن وشفاق توضیح دهید ، و به کارمندان خود اجازه دهید پروژه ها را به روش خود دنبال کنند. آنها ممکن است همه چیز را دقیقاً همانطور که شما انجام می دهید نتوانند انجام دهند ، اما کار را با ذوق و شوق خودشان انجام می دهند.

استخدام احساسی را کنار بگذارید: 
مگر اینکه بخواهید از آن شخص فقط به عنوان یک فرد چاق  و یا لاغر حمایت کنید. استخدام باید هوشمندانه باشد درغیر اینصورت شما برای سازمان خود ایجاد تورم نیروی انسانی خواهید کرد و در نتیجه هیچ گاه اعتماد سایر کارکنان را به دست نخواهید آورد ، زیرا قبل تر با استخدام احساسی و غیر تخصصی این را اثبات کردید.

به کارمندان وقت بدهید:
شما همیشه نمی توانید به هر کارمند به اندازه دلخواه پول بدهید ، اما به طور کلی می توانید به او وقت دهید. این شامل زمان،  برای یادگیری ، زمان برای آزمایش و زمان برای مدیریت امور شخصی آنها است. زمان نتایج بهتری می دهد.

منیت خود را کنار بگذارید:
خیلی از رئیس ها می خواهند باهوش ترین فرد اتاق باشند ، اما اگر این همیشه درست باشد ، شما به عنوان یک رهبر و مدیر کاملاً شکست خورده اید. از تجلیل و برافروختگی پرهیز کنید. کمتر صحبت کنید و بیشتر گوش دهید، اجازه بدهید فضای جلسات و سازمان برای ابزار عقاید و یا حتی انتقادات تند مهیا باشد .

انتظارت را شفاف و روشن داشته باشد: 
به عنوان یک رئیس و یک رهبر ، وظیفه شما این است که همه ی کارکنان را در سازمان ببینید و شرح شغل ، مسئولیت و اختیارات را واضح و روشن محول کنید .  افرادی که نمی دانند قرار است چه کاری انجام دهند ، به هیچ وجه قادر به انجام کارهای خود نیستند. نقش های کارکنان خود را به وضوح مشخص کنید تا آنها وظایف خود را بدانند و روی انگشتان پای خود قدم نزنند.

از گفتگو های  کوچک پرهیز نکنید:
نشستن با کارمندان و مکالمه های یک به یک را به خود عادت دهید. این صحبت ها را می توانید در دفتر کار خود ، در اتاق استراحت یا کافی شاپ پایین خیابان انجام دهید. عمداً در مورد پیشرفت کار آنها ، مانند موفقیت ها یا حتی شکایات ، سوال کنید ، اما همچنین سعی کنید کارکنان خود را در سطح شخصی بشناسید.از آنچه در خانواده آنها یا به طور کلی زندگی آنها می گذرد بپرسید تا نشان دهید شما به عنوان یک انسان به آنها اهمیت می دهید. این امر منجر به ایجاد محیطی مطبوع و دوستانه در سازمان می شود. همچنین به شما کمک می کند تا به عنوان یک رهبر رشد کنید. دو سوم افراد موافقند كه رئیس آنها نوعی تأثیر در شغل آنها داشته است – مطمئن شوید كه در شماهم نظرشان همین است .

خودسازی را تشویق و تایید کنید:
وقتی کارمندان شما مهارت های جدیدی یاد می گیرند ، باعث بهبود کل سازمان می شود. برخی از شرکت ها حتی از ادامه تحصیل یا کلاس هایی خارج از محل کار که رشد شخصی را تقویت می کنند ، حمایت می کنند.اگر نمی توانید برای پیشرفت کارمندان خود از حمایت مالی استفاده کنید ، حداقل تا حدی با برنامه های آنها انعطاف پذیر باشید. اگر به فروشنده یا نماینده منابع انسانی و در کل کارکنان خود اجازه دهید هر پنجشنبه زودتر برای تمرین ، ورزش موسیقی و یا هر مورد کاری شخصی محل کار را ترک کند  ، آنگاه در نزد آنها شما یک مدیر شگفت انگیز خواهید بود و نتیجه این پنج شنبه ها تاثیر مثبتی در روز اول هفته خواهد داشت .

درب دفتر خود را باز بگذارید:
شما می خواهید کارمندان خود بدانند که برای قدرتمند کردن واقعی آنها ، نظرات آنها ارزش زیادی دارد. یک حرکت ساده مانند باز گذاشتن درب دفتر کار می تواند برای برقراری ارتباط این موضوع شگفت انگیز باشد. با خط مشی های تدوین شده درهای باز به کارمندان نشان می دهد که شما به آنچه آنها فکر می کنند اهمیت می دهید در حالی که آنها را قادر می سازد سهم خود را از نقش سازمانی ، ایده ها و راهکارهای خلاقانه ارائه دهند و در سازمان  شما نقش فعالی داشته باشند.

از زمان تعطیلات پشتیبانی کنید:
اگر برای جلوگیری از اتلاف زمان شخصی کارمندان کار کنید ، درآمد بیشتری از کارمندان خود دریافت خواهید کرد. بیاموزید که علائم فرسودگی شغلی را تشخیص دهید و با حمایت فعال از زمان تعطیلات ، از نزدیک شدن کارمندان در زمانه های غیر کاری و تعطلات به سازمان  خودداری کنید.اگر کارمندان شما به خوبی استراحت کرده و شاداب  شوند ، در واقع از کار و عملکرد بیشتری برخوردار خواهید بود. لازم نیست یک هفته تعطیلات کامل را تعیین کنید ، اما باید به نحوی برنامه ریزی کنید  که آخر هفته طولانی نه تنها تحمل شود بلکه به طور فعال پشتیبانی شود.

تفویض اختیارات فراتر از کار:
به عنوان یک رئیس یا مدیر ، ناگزیر خواهید بود که کارها را به دیگران واگذار کنید ، اما مطمئن شوید که این تنها چیزی نیست که شما از آن عبور می کنید. از یک کارمند بخواهید که یک جلسه مهم را هدایت کند ، حتی اگر این فقط در زمانی باشد که شما برای انجام یک تماس تلفنی بیرون می روید.پروژه ها، انتظارات و نیازهایی  را که مردم و مشتریان متوجه آن می شوند به اشتراک بگذارید. این به کارمندان نشان می دهد که تأثیر واقعی در تجارت دارند.

انعطاف پذیر و خلاق  باشید:
زندگی ، کسب و کار ، تجارت و گذر زمان اتفاق می افتد. با بروز اوضاع بد  با کارمندان خود انعطاف پذیر باشید ، برای بهبود حال کارکنان به زندگی روزمره آنها دقت کنید . آنها برای رسیدن به محل کار، هر صبح شتابزده در ترافیک رانندگی می کنند تا فرزند خود را به مهد کودک یا مدرسه برسانند ( البته رها کنند ) شما به عنوان یک مدیر هم می توانید در ساعت کار صبح تعامل داشته باشید و یا حتی برای پاداش به کا کارمند نمونه خود که هرسال در سودآوری تجارت شما نقش دارد ، سرویس ایاب و ذهاب فرزند را در نظر بگیرید و یا قسمتی یا کل هزینه های پرستار فرزند یا حتی پرستار پدر و مادر سالخورده را .

از خلاقیت کارکنان بهره بگیرید:
صرف نظر ازاینکه شما در کل عمر کاری  خود یک کار را به یک روش انجام داده اید به این معنی نیست که این بهترین روش برای انجام آن است. همیشه مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود و راه های بهتری برای انجام کارها وجود دارد ، بنابراین از ذهن ، ایده و ابتکار عمل کارکنان خود استفاده کنید و کارمندان خود را تشویق کنید تا راه حل های خلاقانه تجاری به اشتراک بگذارند.
نه تنها قرار دادن چالش در دست کارمندان شما باعث سردرد شما نمی شود ، بلکه احتمالاً با نتیجه نهایی بهتری نیز خواهید داشت. آنها می گویند دو سر و دو فکر و دو عقل  بهتر از یکی است.

تلاش آنها قدردانی کنید:
مطمئناً ، کارمندان شما برای نشان دادن هر روز حقوق دریافت می کنند ، اما دریافت تشویق همیشه مفید است. خواه یک تماس فروش باشد که به طور استثنایی به خوبی رسیدگی شده باشد یا گزارشی که بی عیب و نقص تنظیم شده باشد ، به کارمندان خود بگویید چه موقع کار خوبی انجام می دهند. این کار باعث تداوم کار با کیفیت بالا در آینده خواهد شد و آنها رضایت شغلی بیشتری را احساس خواهند کرد.

به نگرانی های آنها گوش فرا دهید:
شما نه تنها باید بازخورد و ایده های کارکنان را تشویق کنید ، بلکه برای گوش دادن به هر گونه مسئله یا نگرانی آنها نیز در کنار آنها باشید. این به آنها کمک می کند احساس خوبی نسبت به سازمان و مدیر آن داسته باشند .

بخشش اشتباهات را تمرین کنید:
اگر هر بار که کارمندی اشتباهی مرتکب می شود عصبانی شوید ، او همچنان به بازی خود ادامه می دهد. هدف از توانمند سازی کارمندان این است که به آنها اجازه دهد تا به اندازه کافی اعتماد به نفس و شهامت کافی را داشته باشند تا ریسک کنند و تصمیمات خود را به نفع سازمان و کسب و کار شما بگیرند.

با نقاط قوت آنها بازی کنید:
نقاط قوت و ضعف هر یک از کارمندان را بفهمید تا بتوانید آنها را از راه هایی که برای آنها و شرکت شما مناسب است ، توانمند کنید. به عنوان مثال ، اگر یکی از کارگران شما سخنران عمومی عالی است ، از آنها بخواهید جلسه بعدی را رهبری کنند. اگر کارمند دیگری ترجیح می دهد در پشت صحنه کار کند ، اجازه دهید خبرنامه بعدی را بنویسد.

مزایای توانمندسازی کارکنان شما چیست؟
دلایل زیادی برای تمرین توانمندسازی کارکنان به عنوان مدیر وجود دارد. نه تنها به کارمندان کمک می کند تا در موقعیت های خود احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند بلکه به عملکرد کلی سازمان  شما نیز کمک می کند.
در اینجا برخی از مزایای خاص توانمند سازی کارکنان شما ذکر شده است:

کارمندان را مسئولیت پذیر می کند:
هنگامی که به کارمندان اجازه می دهید در محل کار خود تصمیم بگیرند و ریسک کنند ، اساساً روی آنها سرمایه گذاری می کنید. اعتماد شما آنها را نسبت به عملکردشان پاسخگو می کند و انگیزه آنها را برای کار سخت تر و دقیق تر بیشتر می کند.

ماندگاری کارمندان را افزایش می دهد:
کارکنانی که احساس قدردانی و حمایت می کنند به شرکت وفادار هستند. این کار باعث کاهش گردش کارکنان شرکت شما و ترغیب آنها به عملکرد بهتر می شود.

جرقه رضایت شغلی است:
وقتی یک کارمند آزاد است که ریسک کند و با سرعت و مطابق با استانداردهای خودش عمل کند ، تمایل به رضایت بیشتری دارد. رضایت کارکنان به معنای فرهنگ کار مثبت است.

خدمات مشتری را بهبود می بخشد:
با توانمند سازی کارمندان خود برای انجام کار بدون انتظار برای تأیید شما ، شرکت خود را برای خدمات بهتر مشتری تنظیم می کنید.

امکان رشد فردی را فراهم می کند:
 کارمندان توانمند احساس اعتماد به نفس و الهام بیشتری از رشد می کنند که این امر نه تنها از شغل آنها بلکه برای شرکت شما نیز سودمند است.

ترجمه و تالیف : اعتماد هژبرالساداتی
منبع : https://www.forbes.com-  https://www.business.com