یک برند چگونه رهبر بازار می شود ؟

رهبر بازار به شرکتی با بیشترین سهم یا همچنین دارای بیشترین حاشیه سودآوری در صنعت و  خدمات کالاهای خاص اشاره دارد. یک رهبر بازار تمایل دارد که از سلطه خود برای تأثیر در مسیری که بازار می گیرد با پیروزی بر وفاداری مشتری ، قیمت گذاری ، پوشش توزیع ، سود ، تصویربرند و غیره استفاده کند. یک رهبر بازار ممکن است به شکل یک مارک ، شرکت یا محصول باشد.

کمی بیشتر در مورد رهبر بازار چیست:
برای حفظ رهبری بازار خود به عنوان یک شرکت ، مهم است که مشتریان فعلی خود را از طریق ایجاد وفاداری به برند و همچنین جذب مشتریان جدید برای آشنایی با محصولات یا خدمات خود حفظ کنید. شما همچنین می توانید با ترکیب کیفیت و قیمتی که در نهایت آنها را ترغیب کند ، مشتریان رقیب خود را جذب کنید. رهبری بازار همه چیز مربوط به ارتباط کالا با مخاطب است و نه فروش. به عبارت دیگر ، یک رهبر بازار در مورد ایده هایی است که نوآورانه هستند و می توانند به یک شرکت کمک کنند تا ارتباط خوبی با مخاطبان مهم داشته باشد. یک رهبر بازار تلاش می کند کالاها یا خدمات را در بازار معرفی کند که باعث افزایش ارزش برای مشتریان می شود.

یک رهبر بازار از ویژگی های زیر برخوردار است:

  • مشتری متمرکز: یک رهبر خوب بازار نباید حتی برای یک دقیقه از اهمیت مشتری به موفقیت کسب و کار چشم پوشی کند. مشتریان اساس موفقیت در مشاغل شما هستند. به این معنی که آنها می توانند بسته به نحوه رسیدگی به نگرانی های آنها در مورد محصول یا خدمات خود ، تجارت شما را متحول یا خراب کنند.
  • چشم انداز واضح: چشم انداز واضح به این معنی است که رهبران بازار باید بدانند که چه می خواهند ، کجا می خواهند باشند و چگونه می توانند به مکانی که می خواهند برسند. یک رهبر بازار کارآمد همچنین می تواند تغییرات احتمالی آینده را که احتمالاً در آینده تأثیر می گذارد ، مشاهده کند. چنین چشم اندازهایی همیشه از رقبای خود جلوتر هستند تا اطمینان حاصل کنند که آنها آمادگی لازم برای مدیریت موارد احتمالی را دارند.
  • انعطاف پذیری: یک رهبر بازار قادر است خود را با هر تغییری که از حوادث غیرمترقبه حاصل می شود تنظیم کند. به عبارت دیگر ، آنها معمولاً به راحتی با تغییر محیط سازگار می شوند و اطمینان حاصل می كنند كه می توانند كیفیت محصولات یا خدمات خود را بهبود بخشند تا با تغییرات در محیط تجاری همسو باشند.

راهکارهای تبدیل شدن به یک رهبر بازار:

استراتژیهای مختلفی وجود دارد که باید برای دستیابی به رهبری بازار به کار گرفته شوند. استراتژی ها به شرح زیر است:

پوشش بازار جهانی و محلی برای مشاغل با رقبای مختلف :
مهم است که در کنار بومی سازی ، بر گسترش بازار تمرکز کنید. همانطور که کسب و کار خود را برای خدمت به بازار جهانی گسترش می دهید ، مطمئن شوید که منطقه ، محله و شهر  خود را نیز پوشش می دهید . کشورهای در حال توسعه به بازارهای جهانی گسترش می یابند ، آنها همچنین باید بر بازارهای روستایی خود تمرکز کنند زیرا این فرصت ها حداکثر رشد را فراهم می کند. اطمینان حاصل کنید که محصولات شما به طور گسترده در سراسر جهان پخش شده است. اما مهمتر از همه ، استراتژی شما برای بازاریابی برای هر یک از محصولات باید متناسب با بازار ارائه شده تنظیم شود.

توسعه هوشمند برای رونق کسب و کار:
شما باید اطمینان حاصل کنید که جریان نقدینگی کسب و کار شما سالم است و فقط برای رشد نیست. توجه داشته باشید که گسترش برای رونق هر تجارت ضروری است. با این حال ، این هزینه ها باعث ایجاد  جریان نقدینگی نمی شود زیرا می تواند بر بقای تجارت شما تأثیر منفی بگذارد.

کنترل هزینه ها هنگامی که درآمد کمتری دارید :
در چنین شرایطی باید هزینه ها را کاهش دهید. وقتی بتوانید هزینه ها را کاهش دهید ، در این صورت احتمالاً سود خود را افزایش خواهید داد. آنچه شما باید بر آن تمرکز کنید، اجزای اصلی هزینه های شماست تا بتوانید هزینه ها را مدیریت کنید. اجزای اصلی در هزینه که باید از آنها مطلع باشید حمل و نقل ، کانال های توزیع ، اجاره ، نیروی کار و غیره است. برای اینکه بتوانید هزینه های خود را کاهش دهید تمام آنچه که شما نیاز دارید این است که بدانید از کجا می توانید به بهترین شکل هزینه ها را کنترل کنید. اجرای خوب برنامه های بازاریابی مناسب  برای اینکه بتوانید بالاترو بهتراز رقبا باشید و با گذشت زمان برتری کسب بسیار ضروری و تخصصی است . برای پیشگامی در بازار ، باید موقعیت استثنایی خود را در ذهن مشتری ایجاد کنید. برخی از سوالاتی که هنگام طراحی یک برنامه بازاریابی باید بپرسید به شرح زیر است:

شرکت باید از چه پیامی عبور کند؟
چگونه می توان پیام را پس از مدتی تغییر داد تا مشتریان بیشتری را به برند شرکت یا سازمان ترغیب کند؟
بهترین ابزارو برنامه استراتژیک برای موثر واقع شدن ارتباطات بازاریابی کدامند؟
ابزار و ترتيبي كه نياز به اجراي طرح دارد كدامند؟

به طور کلی ، یک برنامه بازاریابی خوب مستلزم آن است که شما تجزیه و تحلیل رقابتی عمیق انجام دهید ، تا بتوانید از موقعیت خود در بازار مطلع شوید. قابل ذکر است ، به چالش کشیدن افراد و رقبای  پیشرو آسان نیست ، با این وجود باید بتوانید با اجرا و پایبندی به برنامه استراتژیک قوی خود ، چالش ها و موانع را یکی پس از دیگری به راحتی از بین ببرید.
انتخاب پرسنل مناسب و آموزش آنها توجه به این نکته مهم است که موفقیت در کسب و کار شما برجسته کردن استعدادی افرادی است که آنها را استخدام و وارد کسب و کار خود می کنید. مهم این است که شما برای آموزش و توسعه کارمندان خود سرمایه گذاری کنید تا بهره وری آنها افزایش یابد. همچنین اطمینان حاصل کنید که بیشتر اوقات اقدامات مناسب انجام می دهید که به شما کمک می کند انگیزه ایجاد کنید و کارمندان خود را حفظ کنید تا در طولانی مدت آنها به شما وفادار بمانند. از دست دادن بهترین کارمندانی که روی آنها سرمایه گذاری کرده اید ضرر مطلق سازمان شماست. این به این دلیل است که وقتی آنها می روند مهارتهایی را که شما برای ایجاد دمزیت رقابتی به آنها آموخته اید با خود می برند. بدین معنی که شما برای آموزش کارمندان جدیدی که اتلاف وقت و منابع هستند ، باید کار را از اول شروع کنید.
روی مشتریان خود تمرکز کنید ، به خاطر داشته باشید این مشتریان شما هستند که تجارت شما را معنی می دهند و به آن طول عمر می بخشند . پسندیدن محصولات شما توسط مشتری ، چیزی است که شما را در صنعت و تجارت نگه می دارد. بنابراین مهم است که با مطالعه روند بازار از جمله رفتارهای خرید مشتری ، وقت بگذارید تا مشتریان خود را به خوبی درک کنید. از ترجیحات مشتریان خود و سرعت تغییر محیط مطلع شوید. این به شما کمک می کند تا انتظارات مشتری خود را برآورده کنید ، از این رو مانع از دست دادن مشتریان وفادار می شوید. مطلع باشید داشتن اطلاعات رقبا نیز استراتژی مهمی است که به شما کمک می کند در صنعت و تجارت خود زنده بمانید. بنابراین برای شما ضروری است که از محصولات رقابتی خود مطلع شوید تا بتوانید محصولات متنوع خود را ارائه دهید. به عبارت دیگر ، آگاهی از رقبای خود و آنچه آنها تولید می کنند ، به شما این امکان را می دهد تا محصولی منحصر به فرد و دارای مزیت رقابتی-حرکتی در بازارعرضه کنید.

چگونه می توان خود را به عنوان رهبر بازار قرار داد:
توجه به این نکته مهم است که تبدیل شدن به بازار، یک مورد نیست. این به صبر ، سخت کوشی و همچنین برنامه ریزی دقیق نیاز دارد. مراحل زیر برای شناسایی جایگاهی که می تواند به بازار نفوذ کنید بسیار مهم است.

چیز جدیدی ارائه دهید:
این یک واقعیت است که احتمال حذف رقبای شما که پیش از این،  پیشرو هستند بسیار کم است. به عبارت دیگر ، آسان نیست که کالای خاصی را از بازار خارج کرده و محصول خود را جایگزین آن کنید. بنابراین ، برای زنده ماندن در بازار اشباع شده قبلی ، به جای اتلاف وقت و منابع ، به ایجاد محصول یا خدمات جدید در بازار محدود بپردازید. تبدیل شدن به رهبر بازار در بازاری که اشباع کمتری دارد بسیار آسان تر است.

بی نظیر باشید (برجسته):
برای تبدیل شدن به یک رهبر بازار ، باید کارها را متفاوت انجام دهید. منحصر به فرد ساختن محصولات یا خدمات می تواند شما را از رقبا جدا کند. به این فکر کنید که چگونه می توانید محصول خود را بهبود ببخشید تا در بازار بی نظیر باشد و بهترین باشد.

سریع حرکت کنید:
برای نفوذ به بازار به جایگاه برتر ، باید سریعتر فکر کنید و عمل کنید. هنگامی که ایده ای دارید که می تواند کارایی کسب و کار شما را بهبود بخشد ، منتظر نمانید تا کامل بودن آن را احساس کنید. در عوض ، برنامه ریزی و اجرای آن عاقلانه خواهد بود ، بنابراین می توانید به پیشرفت آن ادامه دهید. برای بهبود صحیح کالایی که از قبل در بازار موجود است ، باید به بازخورد مشتریان اعتماد کنید. دریابید که نگرانی آنها درباره محصول شما چیست و سپس در مورد آن پیشرفت کنید تا ایده شما انتظارات آنها را برآورده کند. این به محصول شما کمک می کند تا در صنعت نفوذ کرده و به یک رهبر بازار تبدیل شوید.

رضایت مشتریان را جلب کنید:
توجه داشته باشید که در دنیای امروز ، رسانه های اجتماعی در مرکز همه چیز هستند و تقریباً در همه چیز در جهان تأثیر می گذارد. مشتریان هسته اصلی تجارت شما هستند و هر نظری که آنها در مورد شبکه یا شبکه های اجتماعی در مورد محصول یا خدمات شما ارائه می دهند ، می تواند تجارت شما را ایجاد یا از بین ببرد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کالای شما از کیفیت بالایی برخوردار است تا نیازهای مشتری شما را برآورده کند. فقط در این صورت است که آنها می توانند خبرهای خوب درباره محصولات شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در صورت بررسی منفی درباره محصول ، اطمینان حاصل کنید که از نقد منفی برای بهبود محصول یا خدمات خود استفاده می کنید. این می تواند محبوبیت محصولات شما را افزایش دهد و در طولانی مدت بتواند در بازار نفوذ کند.

در واحد بازاریابی سرمایه گذاری کنید:
برای ایجاد آگاهی از نام تجاری ، شما باید یک استراتژی بازاریابی مناسب را تنظیم کنید که بتواند به شما کمک کند تا به مصرف کنندگان بسیار گسترده و بیشمار برسید. توجه داشته باشید که هرچه به مشتری بیشتری بتوانید دسترسی پیدا کنید ، محبوبیت محصول شما بیشتر می شود و شانس بیشتری برای پیشرو بودن محصول در بازار افزایش می یابد.

تعیین سهم بهینه بازار:
بیشتر شرکت ها نه تنها از نظر سود و حجم فروش بلکه از نظر سهم بازار، نیز فکر و برنامه ریزی می کنند. آنها سود سهام در بازار را کلید سودآوری بلندمدت می دانند. هدف یک سازمان نباید حداکثر سهم بازار باشد بلکه هدف آن دستیابی به سهم بهینه بازار است. هنگامی که خروج در هر دو جهت از سهم باعث سودآوری یا ریسک طولانی مدت شرکت شود ، شرکت سهم بهینه بازار خود را در یک محصول / بازار معین بدست آورده است. شرکتی که سهم فعلی خود را زیر سطح مطلوب می یابد ، باید برای سود سهام بازار برنامه ریزی کند. شرکتی که سهم بهینه بازار خود را دارد باید برای حفظ آن بجنگد. و شرکتی که بیش از حد خود بوده است باید به دنبال کاهش سهم فعلی خود باشد.

استراتژی های مدیریت سهم بازار:

استراتژی های مدیریت سهم بازار به چهار دسته عمده تقسیم می شوند:
(1) ایجاد سهم ،
(2) نگهداری سهام ،
(3) کاهش سهام
(4) کاهش خطر.

استراتژی های ایجاد سهام باید به گونه ای طراحی شوند که چندین خواسته را برآورد کنند .

 اعم از اینکه :
(1) بازار اولیه در حال رشد ، ثبات یا کاهش باشد
(2) محصول همگن باشد یا بسیار متفاوت باشد
(3) منابع شرکت از نظر فراوانی نسبت بهد رقبا ،زیاد یا کم  هستند
(4) یک یا چند رقیب با چه  میزان کارآیی و تئوان وجود دارد.

روابط عمومی:
معمول است که شرکتهای دارای موقعیت مسلط، مبالغ زیادی را صرف تبلیغات و سایر تلاشهای روابط عمومی برای بهبود تصویر سازی های غیر تجاری خود می کنند. در بسیاری از موارد ، چنین شرکتهایی امیدوارند که تلاشهایشان از حمایت عمومی ، اقدامات قانونگذاری دولتی یا گروههای مصرف کننده برخوردار باشد که به منافع آنها آسیب نرساند.

ترجمه و تالیف : اعتمادهژبرالساداتی
منبع :https://thebusinessprofessor.com     https://hbr.org/1975/11/strategies-for-high-market-share-companies