استراتژی تبلیغات در بازاریابی

یک استراتژی تبلیغاتی را می توان به عنوان یک برنامه گام به گام برای دستیابی به مشتریان و ترغیب آنها به خرید محصولات شما تعریف کرد . یک استراتژی تبلیغاتی خوب برنامه ریزی شده نه تنها مزایای محصول شما را منتقل می کند بلکه مشتریان شما را متقاعد می کند که محصول شما را نسبت به نتایج رقبا انتخاب کنند.

اگر می خواهید مشتریان شما محصول شما را نسبت به محصولات رقبای خود انتخاب کنند ، پس باید از راه های مناسب به مشتریان خود برسید و نسبت به محصول خود آگاهی ایجاد کنید. شما نیاز به استراتژی تبلیغاتی مناسب دارید تا مشتریان خود را از حضور محصول و آنچه که ارائه می دهد آگاه کنید. یک استراتژی تبلیغاتی با متقاعد کردن مشتریان برای خرید محصول شما ، نقش مهمی در افزایش فروش شما دارد. بنابراین ، یادگیری مفهوم استراتژی تبلیغات ضروری است.
در این مقاله با استراتژی تبلیغات ، تعریف استراتژی تبلیغات ، نحوه ایجاد استراتژی تبلیغاتی ، انواع استراتژی های تبلیغاتی آشنا می شوید .

تعریف:
یک استراتژی تبلیغاتی را می توان به عنوان یک برنامه گام به گام برای دستیابی به مشتریان و ترغیب آنها به خرید محصولات شما تعریف کرد . یک استراتژی تبلیغاتی خوب برنامه ریزی شده نه تنها مزایای محصول شما را منتقل می کند بلکه مشتریان شما را متقاعد می کند که محصول شما را نسبت به نتایج رقبا انتخاب کنند.

استراتژی تبلیغات چیست؟
تبلیغات روشی است برای تبلیغ محصول یا خدمات شما. هدف از تبلیغات رسیدن به افرادی است که برای خرید محصول و خدمات شما مایل به پرداخت هزینه هستند. و یک استراتژی،  یک برنامه گام به گام است تا مشتریان خود را ترغیب کنید محصول و خدمات شما را نسبت به محصول یا خدمات رقبای خود انتخاب کنند.
یک استراتژی تبلیغاتی موثر حداکثر بازده سرمایه را به شما می دهد. بنابراین ، لازم است استراتژی تبلیغاتی مناسب را برای تبلیغ محصولات و خدمات خود انتخاب کنید. استراتژی تبلیغاتی که در گذشته برای شما کار می کرد الزامی نیست در حال حاضر برای شما نیز موثرباشد ، زیرا به طور مستمر سلیقه ، ذایقه و انتظار مردم در حال تغییر است .

شش  مرحله برای ایجاد استراتژی های تبلیغاتی
ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی یک فرایند خلاقانه است. برای ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی موثر که فروش محصول شما را به حداکثر برساند ، باید از کسب و کار خود و مخاطبان هدف خود مطلع باشید. در این بخش ، با مراحلی که باید برای ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی موثر برای کسب و کار خود دنبال کنید ، آشنا خواهید شد.

  1. هدف تبلیغات را مشخص کنید

اولین قدم تعیین هدف تبلیغات است. اهداف متفاوتی وجود دارد که می خواهید برای آن تبلیغ کنید. به عنوان مثال ، برای افزایش فروش ، برای معرفی محصول تازه راه اندازی شده خود ، جذب ترافیک در فروشگاه ، افزایش ترافیک در وب سایت ، و آگاهی مردم از مزایای محصول ، هر کدام یک هدف است که استراتژی متفاوتی خواهند داشت .
داشتن وضوح هدف تبلیغات ، گامی رو به جلو در جهت ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی موثر است. شما می توانید بسترهای رسانه ای را انتخاب کنید که می خواهید محصولات و خدمات خود را بر روی آنها تبلیغ کنید و همچنین می توانید تصمیم بگیرید که چقدر می خواهید برای کمپین تبلیغاتی خود هزینه کنید.

  1. مخاطبان هدف خود را تعیین کنید
    دومین و حتی مهمترین مرحله در ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی موثر ، تعیین مخاطبی است که می خواهید با استفاده از استراتژی تبلیغاتی خود، آنها را هدف قرار دهید. شناخت مخاطبی که می خواهید روی آن تمرکز کنید ، استراتژی تبلیغاتی شما را موثرتر می کند. محتوایی ایجاد خواهید کرد که توجه مخاطبان مورد نظر شما را به خود جلب کند.
    تعیین مخاطب موردنظر به آسانی به نظر نمی رسد. این یک فرآیند پیچیده برای شناسایی مخاطبان هدف است. مشتری هدف شما شخصی است که در نهایت محصول شما را خریداری می کند. شما می توانید با ایجاد نمایه ای از مشتری که محصول شما را خریداری می کند ، مخاطبان مورد نظر خود را تعیین کنید. در مرحله بعد ، شما باید تأثیر افراد اطراف مشتری مورد نظر خود مانند اعضای خانواده ، همکاران ، دوستان و غیره را ارزیابی کنید.
    چه کسی بر تصمیم مشتری هدف شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، اگر به کار فروش خودرو مشغول هستید ، مخاطبان هدف شما افرادی با درآمد منظم خواهند بود. افرادی که دارای شغل پایدار هستند یا مشاغل موفقی را اداره می کنند. تصمیم این افراد تحت تأثیر افرادی است که با آنها کار می کنند ، دوستان ، فرزندان و همسرشان. بنابراین ، مطمئن شوید که هنگام ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی ، هدف قرار دادن این گروه از افراد را فراموش نکنید.
  1. اندازه بودجه تبلیغات خود را تعیین کنید

گام مهم بعدی تعیین بودجه کمپین تبلیغاتی شما است. بسیار مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد استراتژی تبلیغات ، بودجه تبلیغاتی خود را تعیین کنید. اگر با بودجه شما مطابقت نداشته باشد ، استراتژی های شما بی تاثیر خواهند بود.
اگر استراتژی مناسبی را متناسب با بودجه خود انتخاب کنید ، گاهی اوقات تبلیغات با بودجه کم می تواند برای تجارت شما معجزه کند.

  1. انتخاب رسانه برای تبلیغات و تعیین برنامه زمان بندی:
    پس از تعیین محصول و مخاطبان مورد نظر ، گام بعدی که باید بردارید انتخاب رسانه ای است که می خواهید از آن برای رسیدن به مخاطبان خود استفاده کنید. بسیاری از رسانه های تبلیغاتی مانند
  1. رسانه های چاپی – روزنامه ها ، مجلات ، جزوات ، پوسترها ، بنرها و غیره.
  2. رسانه های دیجیتال – تبلیغات وب سایت ، تبلیغات رسانه های اجتماعی ، وب جهانی ، تبلیغات ایمیل ، تبلیغات یوتیوب، تبلیغات آپارات و تبلیغات تلویزیونی.
  3. نامه های مستقیم
  4. دهان به دهان
  5. تبلیغات در فضای باز- تابلوهای تبلیغاتی ، تبلیغات در حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ها و تاکسی های عمومی.
  6. نمایشگاه های تجاری.
  7. تبلیغات رادیویی

همه این رسانه های تبلیغاتی مزایا و معایب خود را دارند. برای پیاده سازی استراتژی خود می توانید یک یا گروهی از رسانه های تبلیغاتی را انتخاب کنید. به عنوان مثال ، اگر مخاطبان مورد نظر شما افراد مسن تری هستند ، رسانه های تبلیغاتی مانند تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات روزنامه باشند ، رسانه مناسب برای تبلیغ محصول شما خواهد بود.
از سوی دیگر ، اگر جوانان را هدف قرار می دهید ، پس برای رسیدن به آنها ، باید تبلیغات رسانه های اجتماعی ، تبلیغات یوتیوب و شبکه جهانی را انتخاب کنید. زیرا امروزه اکثر جوانان وقت خود را در این سکوها می گذرانند و زمان کمتری را صرف تماشای تلویزیون یا مطالعه روزنامه می کنند.
بنابراین ، رسانه تبلیغاتی مناسب می تواند به افزایش بازده سرمایه گذاری در استراتژی تبلیغاتی شما کمک کند ، همچنین انتظار شما اثر بخشی است که قطعا کانال ارتباطی مناسب می تواند ایر امر را محقق کند .

  1. پیاده سازی برنامه تبلیغاتی

گام بعدی این است که استراتژی تبلیغاتی خود را طبق برنامه اجرا کنید. از اجرای استراتژی های تبلیغاتی به عنوان یک کمپین تبلیغاتی یاد می شود. کمپین تبلیغاتی مفهومی متفاوت از استراتژی تبلیغاتی است ، اما از استراتژی تبلیغاتی به عنوان دستورالعمل برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی استفاده می شود. برای دستیابی به ثبات همه جانبه بسیار مهم است. همه چیزهایی که بخشی از کمپین تبلیغاتی شما هستند مانند موسیقی ، آثار هنری ، تصاویر باید همانطور که در استراتژی تبلیغاتی تصمیم گرفته شده است باشند. دستیابی به ثبات زمانی که محصول خود را از طریق چندین رسانه تبلیغاتی تبلیغ می کنید ، ضروری است. اطمینان حاصل کنید که از یک شعار ، تصویر یا یک آهنگ موسیقی استفاده کنید که باعث ایجاد انسجام تبلیغات شما در بسترهای مختلف تبلیغاتی می شود.

  1. میزان اثربخشی تبلیغات را اندازه گیری کنید

آخرین مرحله اندازه گیری اثربخشی استراتژی تبلیغاتی شما است. این که آیا استراتژی تبلیغاتی شما موفق بوده است یا خیر بستگی به بازگشت سرمایه ای دارد که با اجرای یک استراتژی تبلیغاتی به دست خواهید آورد.
بررسی کنید که آیا هدف شما برآورده شده است یا خیر. به عنوان مثال ، اگر قصد افزایش فروش داشتید ، بررسی کنید که استراتژی تبلیغاتی شما چقدر در دستیابی به عدد مورد نظر موفق بوده است.

انواع استراتژی های تبلیغاتی:

در زیر انواع مختلف استراتژی های تبلیغاتی آورده شده است.

  1. تبلیغات فصلی:
    این نوع استراتژی تبلیغاتی برای تبلیغ محصولات فصلی یا تبلیغات مشاغل یا محصولات شما در طول یک فصل خاص استفاده می شود. بطور معمول ، شرکت بزرگ به این استراتژی تبلیغاتی قسم می خورند و محصولات خود را درست قبل از شروع فصل و در طول فصل تبلیغ می کنند. این استراتژی تبلیغاتی سودمند است زیرا بازگشت سرمایه گذاری بالایی دارد. زیرا شرکت ها زمانی پول خود را صرف تبلیغات می کنند که نیاز به محصولات آنها در بازار وجود داشته باشد نه اینکه در طول سال در تبلیغات پول خرج کنند.
    به عنوان مثال ، در جشنواره های مهمی مانند Diwali ، Dussehra ، Christmas ، شرکت هایی مانند آمازون و Flipkart تبلیغات سنگینی انجام می دهند که منجر به درآمد میلیونی این شرکت ها می شود. تبلیغات فصلی نه تنها توسط شرکتهای غول پیکر پذیرفته می شود ، بلکه توسط مشاغل کوچک نیز برای جلب مشتری مورد استفاده عمومی قرار می گیرد.
  1. تبلیغات در رسانه های اجتماعی:
    تبلیغات در رسانه های اجتماعی یکی از محبوب ترین استراتژی های تبلیغاتی است که شرکت ها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود و ارتباط مستمر با مشتریان خود استفاده می کنند. شرکت ها دسته های رسانه های اجتماعی خود را در بسترهای مختلف رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، اینستاگرام و غیره ایجاد می کنند و اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را در این سیستم عامل ها به اشتراک می گذارند. مردم نه تنها می توانند از محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت ها مطلع شوند بلکه می توانند از طریق این بسترها با بازارها ارتباط برقرار کنند .
    شرکت ها کمپین های تبلیغاتی خود را بر روی این سیستم عامل ها اجرا می کنند و همچنین از افراد معروف در رسانه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات خود کمک می گیرند. به عنوان مثال ، شرکت Olay کرم صورت خود را با کمک تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی تبلیغ می کند و شرکت های تلفن همراه مانند Redmi و Oppo همچنین از جدیدترین مدل های تلفن همراه خود در دسته های رسانه های اجتماعی خود و حتی با کمک تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی پشتیبانی می کنند.
    رسانه های اجتماعی به اولین انتخاب تبلیغات برای مشاغل کوچک و بزرگ تبدیل شده است. مشاغل ملزم به صرف میلیون ها دلار برای تبلیغات با استفاده از استراتژی های تبلیغات در رسانه های اجتماعی نیستند ، همانطور که هنگام تبلیغ کسب و کار خود در سایر بسترهای تبلیغاتی ، ملزم به پرداخت هزینه هستند.علاوه بر این ، با استفاده از تبلیغات در رسانه های اجتماعی ، آنها می توانند با واکنش مردم نسبت به کمپین تبلیغاتی خود آشنا شوند و می توانند تغییراتی را در واکنش خود ایجاد کنند.
  1. تبلیغات مالکیت
    در استراتژی تبلیغات مالکیت ، شما مشتریان خود را در کمپین تبلیغاتی خود شرکت می دهید. به عنوان مثال ، کک از مشتریان خود می خواهد عکس های سلفی خود را با یک بطری کک در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند و آنها را در پست های خود نشان کنند.
    به این ترتیب ، آنها به طور غیر مستقیم مردم را مجبور به خرید محصول خود کردند و با به اشتراک گذاشتن در بستر رسانه های اجتماعی خود ، مشتریان خود را وادار به حمایت از محصول خود به دوستان و خانواده خود کردند.
  1. مدل سازی استراتژی تبلیغات
    استراتژی تبلیغاتی مدل سازی زمانی است که شرکت ها از افراد مشهور یا شخصیت های مشهور برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کنند. این یک استراتژی تبلیغاتی موثر است زیرا پیروان فوق ستاره برای خرید محصول شما تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
  1. استراتژی تبلیغات سودمند
    استراتژی تبلیغات سودمند یک استراتژی تبلیغاتی منحصر به فرد است که در آن شما با کمک به مردم در دستیابی به اهداف خود ، محصول خود را تبلیغ می کنید .
  1. استراتژی تبلیغات تداعی کننده
    این نوع استراتژی تبلیغاتی برای جلب توجه افراد با برانگیختن احساسات قوی در آنها است. شما با ارتباط با افراد در سطح احساسی ، تصویری مثبت از نام تجاری و محصول خود ایجاد می کنید .بنابراین ، بسیاری از شرکت ها از تبلیغاتی استفاده می کنند که آنها را به یاد والدین یا فرزندان یا حیوانات خانگی خود می اندازد. به این ترتیب آنها در ذهن افراد اثری به جا می گذارند. اگر می خواهید نام تجاری خود را در دسترس قرار دهید ، این استراتژی مفید است.

ترجمه و تالیف : اعتماد هژبرالساداتی – etemad hozhabrosadati
منبع : https://www-marketing91-com