می‌توانید شرکتی بزرگ را اداره کنید؟

رهبری

لحظه خوبیه که می‌بینید محصولاتی دارید که مشتریان‌تون رضایت دارند و کارکنان‌تون کاری برای انجام دادن دارند و شما هم رشد صعودی نمودار درآمد زایی رو نگاه می‌کنید.

اما قبل از همه اینها باید به این سوال پاسخ بدهید که آیا واقعا می‌خواهید کاری رو شروع کنید که هم به زمان زیاد و هم به تلاش زیاد نیاز دارد تا به موفقیت برسد پس همین حالا قدم برداشتن در مسیر هدفتون رو شروع کنید.

شرکت اوراکل یکی از معدود شرکت های خصوصی کشور آمریکاست که در مدت کوتاهی توانست رشد سریعی رو در بازار کاری خودش داشته باشد. قبل از کسب این موفقیت از مدیرعامل این شرکت پرسیدند که چه چیزی مانع رشد شما شده و او در پاسخ بیان کرد تنها مانع ناتوانی در مدیریت سریع است و این مشکلی نیست که نشه برطرف کرد و فقط به تلاش زیاد نیاز دارد چون من الان توانستم این شرکت رو جزء برترین شرکت های تجاری جهان قرار بدهم. لازم است بدانید که شرکت هایی که خودشان را تا این حد موثر کنند، در گذز زمان به رهبران دنیای اقتصاد تبدیل می‌شوند تا جایی که نام این شرکت ها به نام خانوادگی تبدیل می‌شود.

شرکت اوراکل

حالا براتون پنج راهی رو معرفی کنیم که می‌توانید یک همچین شرکت هایی رو ایجاد کنید:

۱: مغز و قلب دو عضو حیاتی خیلی خیلی مهم بدن شما هستند. حالا شروع کردن یک کسب و کار در زندگی شما می‌تواند تا این حد مهم و حیاتی باشد. چون برای این که یک کسب و کار بخواهد از صفر به یک شرکت بزرگ تبدیل شود به شور و شوق و از خود گذشتگی نیاز دارد تازه جدای این مسائل شما باید مسئولیت بزرگی رو قبول کنید که پر از استرس کاری هست و می‌تواند در زندگی شخصی‌تون هم تاثیر بگذارد. پس اگر می‌بینید که اصلا نمی‌توانید همچین کارهایی رو انجام بدهید باید سعی کنید تا این شرایط رو برای خودتون فراهم کنید چون داشتن یک شرکت بزرگ به اندازه داشتن یک زندگی پیچیده است.

۲: خب اول از همه بهتون تبریک میگم چون شما کسب و کار خودتون رو شروع کردید و حالا دارید ازش درآمد زایی می‌کنید. و اینجاست که باید به خودتون یک خسته نباشید بگید چون خیلی از کسب و کار ها تا به اینجا هم نمی‌رسند. البته هدف از ایجاد یک کسب و کار فقط صرف درآمد زایی نیست چون درآمد زایی و سودآوری دو چیز کاملا مجزا هستند ولی زمانی می‌توانید سودآوری داشته باشید که بتوانید درآمد زایی کارتان را حفظ کنید. پس اگر الان در مسیری هستید که هم سودآوری دارید و هم درآمد بدانید که دارید مسیر رشد رو طی می‌کنید.

۳: شما برای کنترل کردن یک کسب و کار به یک تیم مدیریتی قابل اطمینان و قابل اعتماد نیاز دارید حالا این تیم می‌تواند از نزدیکترین افراد به شما یا اصلا از افرادی تشکیل بشود که شما اون ها رو نمی‌شناسید ولی یک چیز خیلی مهم است و اون هم کارآمدی این افراد است چون آنها هستند که باید کسب و کار شما رو در مسیر رشد قرار بدهند. البته این به این معنی نیست که این افراد حتما باید توانایی ها خاصی رو داشته باشند چون خیلی از کسب و کار های موفق امروز مدیون افرادی بوده‌اند که فقط پشتکار بالایی داشتند نه تونایی یا مهارت خاص، کار شما زمانی رشد می‌کند که افراد گروه شما بتوانند درک درستی رو از هدف و کار شما داشته باشند تا سوخت مورد نیاز پیشرفت رو تامین کنند.

خلاقیت در کار مهم است ولی اگر شما کسانی رو ندارید که بتوانند بازار کاری شما رو ارزیابی کنند پس سعی کنید به افرادی که در اختیار دارید این مهارت ها رو یاد بدهید تا کارایی بالاتری رو داشته باشند. اگر تا به اینجای کار توانستید مراحل قبلی رو با موفقیت پشت سر بزارید یعنی می‌توانید کار خودتون رو گسترده تر کنید.

۴: حالا باید به قدری پول در بانک داشته باشید که بتوانید در بحران های کاری، کسب و کار خودتان را حفظ کنید. کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که مهمترین چیز برای یک کسب و کار داشتن پشتوانه مالی است، چون یک شرکت بزرگ را نمی‌شود فقط با سودی کم کنترل کرد. چون هزینه هایی مثل اجاره محل کار، خدمات شهری، حقوق و دستمزد، موجودی و هزینه های مصرفی همیشه در حال نوسانند و اگر شما توانایی کنترل کردن آنها را نداشته باشید می‌توانند کار شما رو نابود کنند، اگر الان در جایگاهی هستید که می‌توانید هزینه های اضافی کسب و کارتون رو پرداخت کنید یا به قول خودمان می‌توانید کشتی‌تون رو از طوفان سالم بیرون بیارید یعنی تا به اینجا خیلی خوب توانستید کسب و کارتون رو از نظر مالی کنترل کنید

۵: خب در اول هر کاری ممکن است که شما خیلی مسائل رو ندانید و این بی تجربگی هم در مورد هر کسب و کاری طبیعی است، چون شما هیچ موقع همه چیز رو نمی‌دانید پس تا جایی که ممکن است قبل از شروع کردن هر کار بیایید و اطلاعات دقیق و درستی رو از آن کار بدست بیاورید و تمام تلاشتان را بکنید که این اطلاعات را به نحو احسن حفاظت کنید. چون در برهه هایی فاش شدنشون می‌تواند کار شما را به کلی نابود کند.

اگر با خوندن این مقاله در مورد کسب و کارتون به جواب قطعی بله رسیدید یعنی شما میتونید شرکتی رو اداره کنید که در آینده ایی نه چندان دور به یک برند جهانی تبدیل خواهد شد.

 

منبع: تانی باس